De zomer die alles was

Nikkileest 21 september 2024
6 weken zomervakantie moet Puca zien te overbruggen tot ze naar de middelbare school mag. 6 weken tot een nieuwe plek. De tijd kan haar niet snel genoeg gaan, maar kun je de tijd eigenlijk wel versnellen?

‘Tijd is een gevoel. Leuke dingen gaan snel. Stomme dingen langzaam.’

Wanneer Puca Rover ontmoet kunnen de 6 weken haar niet lang genoeg duren. De betekenis van tijd krijgt ineens een hele andere lading. Want hoeveel tijd heeft Rover eigenlijk nog?

‘Waarom kan je een klok wel stilzetten en de tijd niet?’

Wat was dit een mooi boek. Een mooi verhaal over twee tieners waarbij de één wenst om de zomer zo snel mogelijk voorbij te zien gaan en de ander hoopt de tijd te kunnen vertragen. Maar niet alleen Puca en Rover hebben een rol in dit boek, het verhaal bestaat uit meerdere personages en verhaallijnen waarbij iedereen zo zijn eigen problemen - obstakels heeft. Puca is een heel wijs meisje en ik hoop dat de Puca’s in deze wereld zo sterk zijn als zij. Ik zou haar het liefst onderdompelen met liefde en haar het vertrouwen geven dat het goed komt.

Het verhaal gaat over vriendschap, opbloeiende liefde, nare thuissituaties, ziek zijn, verliezen maar ook verrijken. Een boek dat je lees met ‘zwembadogen’, want de auteur is heel goed in het overbrengen van het verhaal en de bijbehorende emoties. Prachtig boek!

Meer recensies van Nikkileest