Het wordt ook steeds gekker

Nikkileest 19 oktober 2024
Het tweede boek alweer van Lieke Hester! Ook in dit boek neemt Lieke ons mee in haar leven als politieagent in Amsterdam. Het boek gaat over haar werk als hoofdagent en ze schrijft over bijvoorbeeld overlastveroorzakers op het station, winkeldieven en dealers. Maar het gaat ook over lijkvindingen en moordonderzoeken. Wanneer trigger warnings op zijn plaats zijn, zijn deze ook meegenomen in dit boek.

Nadat ik het eerste boek met verhalen over haar werk verslonden had, kon ik niet wachten tot dit tweede boek. Zoals te verwachten, was dit boek ‘helaas’ alweer uit binnen 24 uur. De verhalen die Lieke schrijft zijn kort, maar niet te kort. Ze neemt ons echt mee in haar leven en geeft ons niet alleen een inkijkje in haar professionele rol al agent maar ook een inkijkje in haar hoofd als mens.

Het komt over alsof geen enkel onderwerp vermeden wordt in dit boek. De leuke en minder leuke kanten van het werk worden uiteengezet in de verhalen en daardoor is het een eerlijk, niet geromantiseerd, inkijkje in het leven van een agent.

‘’Wees lief voor de stad, en voor elkaar,’ zei de voormalige Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan ooit. Zijn woorden zijn zo waar. Als je niets aardigs te zeggen hebt, houd dan gewoon je mond. Zo simpel is het.’

Lieke is eerlijk en recht voor haar raap maar met momenten ook echt ontzettend grappig. Het is mooi om te lezen hoe ze humor gebruikt om haar dagen beter te maken, zonder haar professionaliteit te verliezen.

Ik vind dit een ontzettende aanrader en ik kan alleen nog maar zeggen: lees dit boek! Overigens is het boek ook te luisteren via Kobo +, Lieke heeft het zelf ingesproken, ook echt wel een aanrader!

Meer recensies van Nikkileest