Een moedig en gigantisch belangrijk boek!

Nina Blom 13 juni 2024
Dennis Schouten (1995) is bekend van o.a. reportages van Powned en het programma ‘Roddelpraat’ samen met zijn collega Jan Roos, te volgen via YouTube. Zijn autobiografisch verhaal is op een heel eerlijke manier verteld en geschreven door Andries Jelle de Jong tevens de uitgever van dit boek. Het is zo puur en authentiek, je gaat als het ware helemaal mee in de gedachten en belevenissen van Dennis Schouten. Knap!
Dennis werd in zijn jonge jaren op speciaal onderwijs gezet en kreeg, totaal onnodig. Hij kreeg zware medicatie voor o.a. ADHD en Autisme maar er was niks mis met Dennis. Het was zijn moeder die beweerde dat er van alles mis was met Dennis. Door de heftige medicatie werd de groei op fysiek en ook in de hersenen van Dennis geremd. Met gevolg dat hij in het huidige leven zelden een gevoel van geluk en tevredenheid kan ervaren. Dennis geeft aan zo niet jarenlang door te willen gaan. Zoals zo treffend op de achterkant van het boek staat geschreven: Het boek is geen afscheid maar een ontmoeting.
Juist omdat ik zelf in mijn jeugd ook werd vergiftigd door mijn eigen moeder, kon ik zijn gedachten en gevoelens heel goed invoelen. Wat moedig, juist omdat het op zo’n eerlijke manier is verteld. Op een gegeven moment word er in het boek ook verteld hoe de carrière van Dennis is begonnen en hoe hij zich kon bewijzen dat wat zijn moeder altijd beweerde, totaal niet klopte. Je leest hoe Dennis uiteindelijk met zijn collega Jan Roos het programma Roddelpraat tot een groot succes wisten te maken. Om eerlijk te zijn 'Roddelpraat' is niet mijn ding, maar dat neemt niet weg dat dit zeker een must read is!
Een klein persoonlijk puntje van kritiek: Wat ik zelf wel jammer vind is dat er uitgebreid over meerdere personages werd gepraat. Alsof je even in Roddelpraat zelf zit. Ik snap dat het beloop van zijn carrière verteld wordt in het boek en ook dat er een aantal personen uitgediept zijn omdat deze rechtstreeks met het verhaal verbonden zijn. Maar goed, heel persoonlijk vond ik het jammer dat er soms te diep en teveel op ingegaan werd. Zonde, omdat ik hierdoor even moeite moest doen om mijn aandacht bij het verhaal te kunnen houden maar gelukkig werd de draad van het verhaal wel weer opgepakt. Het werd voor mij ook duidelijk waar zijn interesse voor het opzoeken van spanning en sensatie vandaan zijn gekomen. Het einde van het boek heeft mij enorm geraakt. Ik vind het verdrietig maar ik begrijp het wel.
Ik geef het boek en vooral de wijze waarop het geschreven is, 4,5 van de 5 sterren. Ik rond het naar boven af. Het gaf mij veel (h)erkenning. Heftig wat de gevolgen kunnen zijn, dat is de schade die deze plegers aanrichten...verdrietig! Kindermishandeling door Falsificatie, ook wel bekend als Münchhausen by Proxy, is dit de psychische variant die in mijn ogen nog altijd onbelicht is daarom vind ik het super moedig en gigantisch belangrijk dat Dennis Schouten zijn verhaal verteld heeft!

Liefs Nina

Meer recensies van Nina Blom