Een zeer belangrijk boek!

Nina Blom 08 juni 2024
In 2008 was dit boek 'Giftig' het debuut van Vera Van Renterghem en toen schreef ik er al een review over:
Een bijzonder knap debuut van Vera Van Renterghem. Het is een jeugdboek over een ernstige (maar helaas nog steeds verborgen) vorm van kindermishandeling. Het gaat over het Münchhausen by Proxy Syndroom en het boek is ook zeker voor volwassen lezers een aanrader. Ik heb het boek in 1 dag uitgelezen. Ik wil een groot compliment geven aan de schrijfster, een overtuigende vijf van de vijf sterren! Een boek vol herkenning geïnspireerd op het ware levensverhaal van een meisje genaamd Zita. Dit staat in het nawoord, het boek is speciaal geschreven voor het meisje maar ook voor alle andere slachtoffers van kindermishandeling. Zelf ben ik ook een Overlever van Münchhausen by Proxy en daarom gaat mijn dank uit naar de schrijfster! Het geeft precies de beklemmende situatie weer waarin een kind probeert te overleven...
Lieve en warme groet,
Nina

Dit jaar is er een herpublicatie gekomen.
Het is een van mijn lievelingsboeken omdat het mij letterlijk verzachting heeft gegeven. Dit wens ik voor iedereen die het ook heeft meegemaakt!

Ik heb veel bewondering voor Zita (hoofdpersonage) omdat dit aangrijpende verhaal gebaseerd is op ware gebeurtenissen en het was voor mij zeer invoelbaar, de worsteling, de verwarring, de angst...Zoals zo raak op de achterflap geschreven staat: "Je kunt nog eerder sterven van angst voor de waarheid dan van vergif". Het raakt me diep en daarom wil ik Vera enorm bedanken voor het schrijven van dit prachtig geschreven boek en Uitgeverij Personalia, Seb van der Kaaden dankjewel voor alle betrokkenheid en zorgvuldigheid in het uitgeven van deze mooie bundel en de fijne samenwerking. Omdat dit boek van levensbelang is, is dit echt een absolute aanrader om te lezen! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Meer recensies van Nina Blom