Herkenning kan ook heel fijn zijn :)

Olaf Tigchelaar 15 september 2024 Boekverkoper
Een aantal jaren geleden werd ik net als de schrijver getroffen door een herseninfarct (een hersenbloeding is iets heel anders!). Vanaf dat moment (ik deed met mijn vrouw boodschappen in de Albert Heijn) stond mijn leven op z'n kop. De kracht van dit boek voor mij zit 'm dan ook in de herkenning. Ja, ik heb net als Joachim Meyerhoff weken in het ziekenhuis gelegen tussen rochelende zaalgenoten, nachtelijk ruftende buurmannen- en vrouwen, leefde voor de momenten waarop mijn vrouw en kinderen langskwamen en leefde van bloeddrukmeting naar bloeddrukmeting tot ik eindelijk naar huis mocht.
Gelukkig waren de gevolgen voor mij niet zo ernstig als voor de auteur, maar terwijl ik het boek las ontdekte ik dat echt behoefte had eindelijk eens een boek te lezen van een lotgenoot. Ik heb er daarom van genoten en begrijp het cynisme dat soms door de zinnen druppelt maar al te goed. Vier sterren daarom van mij, alhoewel ik kan begrijpen dat het boek je minder kan boeien wanneer je niet in de schoenen van de auteur hebt gestaan.
Maar voor iedereen die wil weten wat er omgaat in het hoofd van iemand van wie de hersenen het heel even begeven hebben: lees dit!

Meer recensies van Olaf Tigchelaar