Op en neer

omimieke 10 oktober 2020
De val van Thomas G. heb ik gelezen met een leesclub van Hebban. Het verhaal speelt zich af in de uitgeverswereld, Thomas G. heeft op een bepaald moment beslist om een controversieel manuscript uit te geven. Hedendaags fanatisme is een heikel onderwerp en daar worden ontzettend veel mensen mee gekwetst. Op deze manier verliest hij het respect van zijn collega's en moet een stap terugzetten. Deze verkeerd genomen beslissing heeft ook gevolgen voor zijn familie. Thomas leefde reeds op gespannen voet met zijn vrouw en zijn 2 kinderen en deze misinschatting maakte ook hier de toestand niet beter. Thomas pleegt zelfmoord of was het toch een ongeluk ? Vanaf dat moment moet zijn familie dit verwerken en ook kunnen een plaats geven.
Nelleke Noordervliet heeft gekozen om haar verhaal te vertellen via de stem van de betrokkenen. Afwisselend lees je in chronologische volgorde het verhaal van Isa , de echtgenote, Leonie , de dochter en Joris een journalist die perse het verhaal van Thomas G. wil schrijven en op die manier een ware scoop te scoren.
Bij Isa merk je veel onverwerkte gevoelens, de vrouw die zich altijd volledig heeft weggecijferd voor haar man, Leonie die een hele tijd de lieveling van haar vader was maar dan na een paar keer op de proef gesteld te zijn door hem en vooral bij de uitgave van het manuscript haar vader zoveel als verloochende, komt ook niet in het reine met haar gevoelens. Joris daarentegen die gevoelsmatig niet betrokken is probeert als een echte riooljournalist een sappig verhaal te ontfutselen bij de protagonisten.
Het verhaal op deze manier vertellen maakte het voor mij moeilijk in het verhaal te komen, maar eens een vierde van het boek te hebben gelezen begon het verhaal mij te intrigeren en wou ik steeds meer weten. Naar het einde toe "de brief" die Thomas G. had achtergelaten voor zijn nabestaanden zorgde terug voor een wrange nasmaak, dit was niet wat ik ervan verwachtte. Volgens mij zat er meer in dit verhaal. De auteur heeft natuurlijk altijd "gelijk" en als lezer hoef je het niet eens te zijn met de wendingen in het verhaal. Ik was van plan een 4 te geven maar omdat het verhaal volgens mij inzakt in het laatste deel heb ik toch beslist om het bij een 3 te houden.

Meer recensies van omimieke