Sublieme Agatha Christie 3.0
Lucy Foley studeerde Engelse literatuur en werkte als fictieredacteur bij een grote uitgeverij. Haar inspiratie haalt ze vaak uit plaatsen die grote indruk op haar maakten. In het geval van De gastenlijst zijn dit Inishbofin en Inisturk, twee rotsachtige eilanden voor de kust van Connemara. Ze zijn woest, er staat veel wind en er zijn veel ruïnes, hetgeen een griezelige sfeer geeft. Na bij een aantal bruiloften aanwezig te zijn geweest, bedacht ze dat een bruiloftsfeest op deze plaats de perfecte setting voor een thriller zou zijn. Er is een gemêleerd gezelschap van familie en vrienden, de emoties kunnen er hoog oplopen en er zijn allerlei activiteiten verbonden aan een trouwfeest.
Op het eiland Inis Amploir vindt in het luxueus gerenoveerde landhuis Folly de bruiloft plaats tussen Jules Keegan, eigenaresse van een lifestyle magazine, en tv-ster Will Slater. Er is een selecte groep vrienden en familie uitgenodigd. Alles is tot in de puntjes geregeld, te beginnen met de overtocht per boot, zodat het een perfect weekend kan worden. Aoife is de weddingplanner en eigenaar van de locatie. Zij wordt geholpen door haar partner Freddy, die kok is. Sommige gasten hebben een problematisch verleden: een aantal draagt een duister geheim met zich mee, anderen zinnen op wraak. Elk van hen lijkt bijna even waarschijnlijk vermoord dan wel de moordenaar te kunnen worden. Terwijl de champagne vloeit en de festiviteiten beginnen, komen niet alleen mooie herinneringen, maar ook wrok en jaloezie aan de oppervlakte. Vanaf het diner op de avond voorafgaand aan de bruiloft begint de spanning op te lopen, terwijl een zware storm nadert. Er zal iemand vermoord gaan worden, maar wie en wie zal de moordenaar zijn?
Het verhaal heeft veel weg van een verhaal van Agatha Christie, een schrijfster die Foley bewondert. Er is echter geen Poirot die een moord moet oplossen. Het vernieuwende van De gastenlijst is dat tot aan het eind van het boek onduidelijk blijft wie vermoord gaat worden en wie de dader is.
Hoewel de ambitieuze en slimme bruid en de knappe en charmante bruidegom de hoofdpersonen zijn, speelt nog een aantal bruiloftsgangers een belangrijke rol. Daaronder een aantal mannen met wie Will op een chique kostschool heeft gezeten, en die zich tijdens het feest gedragen alsof ze er nog op zitten. Foley weet de karakters voortreffelijk uit te werken. Daarbij maakt ze gebruik van wisselende vertellers. Het verhaal wordt opgedist vanuit maar liefst zeven perspectieven: die van bruid Jules, bruidegom Will, bruidsmeisje en Jules halfzus Olivia, getuige Johnno, vrouw van de ceremoniemeester Hannah, weddingplanner Aoife en een onbekende verteller onder de hoofdstuktitel ‘de avond van de bruiloft’. Eerstgenoemde zes perspectieven zijn geschreven in de eerste persoon; de laatste in de derde persoon.
Het opvoeren van veel perspectieven kan tot verwarring leiden, maar de schrijfster weet het zo te combineren dat de keuze van de vertellers en de wijze waarop hun verleden met elkaar verbonden is, het lezen boeiend maken. Ook een tweede mogelijk leesprobleem tackelt zij goed. In het verhaal worden verleden en heden met elkaar afgewisseld, ook iets dat het de lezer moeilijk kan maken. Dit probleem heeft zij opgelost door aan de hoofdstuktitel het tijdstip toe te voegen in de vorm van ‘Een dag eerder’, ‘Eerder die dag’, ‘De dag van de bruiloft’ of ‘Nu’.
Prachtig zijn de beschrijvingen van het eiland, dat wordt omgeven door een veenmoeras, scherpe kliffen met hoge golven, een duister kerkhof en een grot. De woestenij van het afgelegen eiland met zijn griezelige omgeving staat in schril contrast met de glamour van de exclusieve bruiloft. Het eiland geeft een spookachtig gevoel, versterkt door de schreeuwende aalscholvers die worden gezien als voorbodes van dood en kwaad.
Foley blijkt een meester in het creëren van complexe personages binnen een griezelig decor. Ze onthult vakkundig de geschiedenis van de personages met hun geheimen en leugens, hun verdriet, hun afgunst en wraaklust, leidend tot kokend vat vol moordmotieven. De gastenlijst is een sublieme combinatie van de inventiviteit van Agatha Christie en moderne psychologische suspense.
Reageer op deze recensie