Bijzondere uitwerking van feminisme
Sandrine Destombes, geboren in Marseille en woonachtig in Parijs, produceert al meer dan twintig jaar evenementen. Daarmee is ze zo druk dat ze alleen tijdens haar zomervakantie tijd heeft om te schrijven. Inmiddels schreef ze al zeven thrillers. De kinderen van het klooster is na Het dubbele geheim van de familie Lessage het tweede boek dat in het Nederlands vertaald is. Vaak krijgt ze inspiratie op basis van sociale kwesties. In De kinderen van het klooster is dit de #metoo-beweging.
Benoît, tweede luitenant van de gendarmerie van Crest, houdt een auto aan. In de auto zitten een vrouw en een meisje. Het meisje zegt dat de vrouw haar moeder niet is en maakt enkele onsamenhangende opmerkingen. Benoît vertrouwt het niet en vraagt de vrouw uit te stappen. Zij gaat op de vlucht en krijgt een ongeval, waarbij ze het leven laat. Onbekend is wie de vrouw en het meisje zijn. Bijna tegelijkertijd wordt aan de oevers van de Drôme een verminkt lijk ontdekt. Hebben deze twee gevallen iets met elkaar te maken? Hierbij blijft het niet. Kapitein Marchal en Perceval Benoît en zijn collega’s moeten alles uit de kast halen om de zaak op te lossen.
De thriller begint heel sterk, waardoor de lezer meteen in het verhaal zit. Vervolgens bouwt de schrijfster in een gelijkmatig tempo het verhaal gestructureerd op in de vorm van korte hoofdstukken die goed met elkaar zijn verbonden. Zo blijft de spanning erin. Gedoseerd komt nieuwe informatie beschikbaar, waarmee het mysterie langzaam ontrafeld wordt. In de tweede helft van de plot wordt dit ondersteund met de ervaringen van de 8-jarige Lea. De details zijn belangrijk, ook al blijkt dat pas later in het verhaal.
Hoofdpersoon Perceval Benoît is een jonge, nog onervaren politieman met veel ambitie. Hij doet zijn best om zijn functie zo goed mogelijk te vervullen. Ook andere personages in De kinderen van het klooster zijn goed gekarakteriseerd, waaronder de vrouwelijke, die afwijkend gedrag vertonen. Wel voert de schrijfster heel wat personages op, waardoor de lezer in het begin het overzicht dreigt te verliezen. Later blijkt dat ieder van hen een relevante rol in het verhaal heeft.
Destombes belicht op een bijzondere manier het thema feminisme / #metoo en geeft er een extreme uitwerking aan door vrouwen methoden te laten hanteren die doorgaans aan mannen zijn voorbehouden, namelijk het plegen van gruwelijke moorden. Bijzonder daarbij is ook de provinciale setting die zij gekozen heeft: het departement Drôme in de regio Auvergne-Rhône-Alpes. Alle ingrediënten voor een goede thriller zijn aanwezig: een duistere sfeer, een ingenieus plot, geheimen, een bijzondere rol voor vrouwen en een verfijnde stijl van schrijven. Aniek Njiokiktjien heeft met haar vertaling een mooi stukje werk geleverd.
Reageer op deze recensie