Boeken versus fim

Oscar 26 juli 2024
In 2005 ben ik met mijn vader op vakantie geweest in Groningen en toen we op een gegeven moment naar de bioscoop wilden, hebben we gekozen voor de film Sin City. Ik was meteen verkocht door de duistere wereld van sin city en de originele aanpak van filmen, door Robert Rodriguez en het script van Frank Miller. Ik had het het gevoel dat ik een graphic novel aan het doorbladeren was terwijl ik de film bekeek. Natuurlijk wilde ik daarna meteen de boeken van Sin City bemachtigen en gelukkig lukte dat vrijwel direct in een stripwinkel. Ik heb ze meerdere keren al bekeken en doorgebladerd, maar nu pas echt allemaal gelezen (7 delen).

De graphic novels zijn prachtig gemaakt het is een lust om naar de plaatjes te kijken, de verhaallijn is interessant en vaak ook stoer en origineel. Alle boeken gaan over Sin City, een duistere stad waar de politie niet welkom is, de hoofdpersonen stoer en nergens voor terugdeinzen en de vrouwen die er zijn bloed mooi. Ieder verhaal is anders alleen sommige karakters komen in meerdere boeken voor. Toen ik de boeken las/bekeek was het of ik tegelijkertijd in een film/kunstwerk zat.

Kortom zowel de boeken als de film is prachtig (ik moet overigens nog wel de 2de film gaan bekijken) en zeer de moeite waard. Ook voor mensen die niet veel graphic novels lezen, want eerlijk gezegd lees ik zelden tot nooit dat genre. Maar hierdoor ben ik wel gaan houden van de stijl van Frank Miller en wil dan ook meer van hem gaan lezen. Hieronder staan de 7 delen van Sin City met de sterren die ik eraan heb gegeven.

The hard goodbye *****
A dame to kill for ****