Anna O.

Our Library Belgium 08 augustus 2024
In 2019 worden 2 vrienden van Anna vermoord. Sinds die dag slaapt Anna continu door een zeldzame aandoening. Benedict Prince moet proberen haar wakker te krijgen opdat haar proces kan starten. Zo komt Anna in slaapkliniek The Abbey terecht.

De eerste passage in het boek beschrijft een date van Ben na de zaak. Het verloop hiervan doet een negatieve afloop vermoeden en dat maakte mij heel benieuwd. Daarna springt het boek terug naar een jaar eerder, aan het begin van Bens onderzoek. Het boek kwam naar mijn mening nadien te traag op gang.

Het privéleven van Ben maakt een belangrijk deel uit van dit verhaal. Zijn relatie met Clara is op de klippen gelopen, wat hem achterlaat met gemengde gevoelens. Opmerkelijk detail: zijn vrouw was bij de moordzaak de eerste agente ter plaatse.

Anna is natuurlijk de nummer 1 verdachte omdat ze meteen na de moorden een bericht gestuurd heeft naar haar moeder: "Sorry. Volgens mij heb ik ze vermoord."

Na verloop van tijd kom je te weten dat iemand het dagboek van Anna heeft verborgen voor de politie en ook een blog bijhoudt over deze zaak. Passages uit het dagboek geven een beeld van hoe het leven van Anna eruit zag voor de moorden. Dat blijkt niet zo rooskleurig te zijn nadat ze ontdekt dat niet iedereen in haar omgeving eerlijk is tegen haar.

Matthew Blake heeft met Anna O. een interessante thriller neergezet waarin het uitgebreide onderzoek merkbaar is. Het verhaal is erg meeslepend eenmaal het echt op gang is gekomen en het eindigt met enkele onverwachte plotwendingen. Dat maakte de trage start enigszins goed.

Echter kon het boek mij niet helemaal overtuigen. Ik heb verschillende recensies van erg positief tot matig enthousiast gelezen. Ik ben geneigd me daar ergens middenin te plaatsen. Omwille van het trage tempo in het begin had ik wat moeite om mijn aandacht erbij te houden. Het einde vond ik ondanks de plotwendingen ook wat langgerekt.

Meer recensies van Our Library Belgium