De kliniek

Connie Woolwine is een zeer bekwame profiler. Het boek start met haar aankomst in De kliniek, een instelling waar de gevaarlijkste criminelen worden vastgehouden.

Verpleegkundige Tara werd vermoord en haar dochtertje ontvoerd. Omdat deze zaak duidelijk een race tegen de klok wordt, gaat Connie undercover om de dader op te sporen en om te achterhalen waar de baby wordt vastgehouden.

Dat Tara's dochter als foetus van 36 weken werd ontvoerd, riep bij mij meteen vragen op over hoe realistisch dit scenario was. Gezien ik daar niets van kende, besloot ik het los te laten en af te wachten hoe het verhaal verder zou lopen.

Connie vond ik een interessant personage. Zij komt sterk, empathisch en professioneel over. Zowel bij de nabestaanden van Tara als bij de gevangenen en het personeel van De kliniek weet ze een gepaste houding aan te nemen. Ze is nuchter genoeg om de risico's goed in te schatten. Toch heeft Fields haar niet als onfeilbaar neergezet. Ook zij maakt, ondanks haar voorzichtigheid en ervaring, eens een verkeerde inschatting en haar verleden komt regelmatig bovendrijven.

Net voor ik dit boek startte, las ik Perfecte stilte uit en kon ik dus goed vergelijken. Qua tempo en gruwelijke details is het duidelijk dat je een Fields in handen hebt. Connie is net als Ava en Luc een sterk personage dat je meteen sympathiek vindt. Leuk vond ik dat ook zij even opdoken in het verhaal.

Ik had De schaduwman nog niet gelezen. Gelukkig geen reden tot paniek want ik kreeg niet de indruk dat ik essentiële info miste om te kunnen volgen. Natuurlijk viel het wel op dat dit niet het begin van de serie was, maar zonder dat je de indruk kreeg dat je absoluut moet starten met De schaduwman.

Het verhaal speelt zich af tussen maandag en vrijdag. Connie probeert door middel van therapiesessies informatie los te krijgen van de gevangenen en tussendoor hoopt ze aanwijzingen te vinden bij het personeel. De therapiesessies gaven je als lezer een duidelijk beeld van de misdaden die werden gepleegd door de gevangenen.

Iedereen had wel iets dat hem of haar verdacht maakte. Ik heb mijn idee over de dader dan ook enkele keren moeten bijstellen. Voor mij was dat zeker positief.

Door een combinatie van de vorderingen die Connie maakte en een onverwachte storm kwam ze op een gegeven moment in een benarde situatie terecht. Hoewel ik me kort even afvroeg of de samenloop niet te toevallig was, was het verhaal te spannend om daar lang bij stil te staan.

Een onheilspellende locatie, een haast onmogelijke opgave, continue spanning en meerdere potentiële daders: De kliniek was omwille van deze elementen voor mij een geweldige thriller die ik met moeite kon wegleggen. Zoals aangegeven kwam het verhaal met momenten niet helemaal realistisch over, maar door de andere sterke punten deed dit geen afbreuk aan het geheel.

Dankjewel aan VBK België & uitgeverij AmboAnthos voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Our Library Belgium