Pakkende combinatie van geschiedenis en spanning

Our Library Belgium 26 augustus 2024
Morris en Sol, 2 Joodse broers, runnen samen een goed draaiend bedrijf in de kledingindustrie. Hun broer Harry daarentegen heeft eerder de kant gekozen van de criminaliteit en laat zich in met de Joodse maffia.

In het New York van de jaren 30 domineert de maffia zowel de vakbonden als de hele kledingindustrie. Ondanks het uitblijven van uitgebreide beschrijvingen en mijn beperkte kennis van New York kon ik me de omgeving toch goed voorstellen.

Het verhaal begint bij de moeder van de broers. Deze passages schetsen meteen de moeilijke leefomstandigheden van het gezin. Hier en daar komt er een Jiddisch woord aan te pas, wat ik positief vond omdat het zo 'echter' overkwam.

Nadien volg je Morris tijdens verschillende fasen in zijn leven. Op persoonlijk vlak lijkt het hem na een moeilijke jeugd voor de wind te gaan; hij sticht een gezin en samen met zijn broer bouwt hij een succesvolle zaak op.

De sfeer in het boek wordt grimmiger wanneer de broers niet willen toegeven aan de intimidatie van de vakbond. De wanhoop en bedreigingen heeft de auteur levensecht doen overkomen.

Tussen bepaalde hoofstukken zijn er enkele passages cursief gedrukt. Deze stukjes tekst zijn vanuit het oogpunt van Morris geschreven en een soort verbinding tussen wat er gebeurd is en wat er nog te wachten staat. Dat vond ik goed bedacht van de auteur want zo werd je nog meer betrokken bij het verhaal.

De loopjongen is een prachtig en meeslepend verhaal over broederschap, hartverscheurende keuzes en verzet tegen maffiapraktijken. Door de dreiging van de maffia was er geen gebrek aan spanning. Nadien las ik dat een deel van het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten. Dat maakte dit boek nog indrukwekkender en het is me nadien nog even bijgebleven. Een pakkende combinatie van geschiedenis en spanning.

Meer recensies van Our Library Belgium