De perfecte vriendin

Our Library Belgium 20 augustus 2024
De relatie tussen Nate en Juliette wordt door Nate beëindigd, maar daar wil Juliette niet van weten. Terwijl ze Nate het idee geeft dat ze deze beslissing respecteert, werkt ze aan een plan om hem terug te winnen.

Het boek start in 2000. Juliette's broertje overlijdt wanneer ze nog erg jong is. Daarna fast forward naar het heden. Juliette is bezig met haar opleiding tot stewardess. Je leert haar kennen als een slimme vrouw, maar duidelijk met een obsessief en zelfs labiel kantje.

De hoofdstukken zijn lang in vergelijking met die van de gemiddelde thriller. Dat vond ik hier wel passen omdat je zo helemaal in de ban van het verhaal raakte.

Zonder dat Nate daar iets van wist, bezocht Juliette nog altijd zijn appartement. Gezien Nate Juliette als erg verstikkend ervoer, vond ik het ergens raar dat hij zijn sloten niet had veranderd of nooit iets opmerkte.

Nadat ze haar opleiding heeft afgerond en ze Nate bewust tegen het lijf loopt op het werk, escaleren haar pogingen tot toenadering snel. Zeker wanneer deze pogingen blijven mislukken, worden haar gedachten en gedrag steeds extremer. Haar gestoorde karakter sprak allesbehalve aan, maar toch bleef ik verder lezen en was ik heel benieuwd naar hoe Nate en de andere betrokkenen hiermee zouden omgaan.

Omwille van haar karakter weet Juliette steeds minder sympathie op te wekken. Toch was ik niet per se geërgerd, maar viel ik eerder van de ene in de andere verbazing. Hoewel het geen thriller is met moorden en gruwelijke details, weet De perfecte vriendin toch te bekoren met een vlotte schrijfstijl en onverwachte wendingen.

Meer recensies van Our Library Belgium