Trage opbouw met een sterk einde

Jacob Finch Bonner geeft les in Vermont en heeft in het verleden een ietwat succesvol boek uitgebracht. Een van zijn studenten vertelt hem over een boek dat hij aan het schrijven is. Heel wat later ontdekt Jacob dat deze student overleden is en hij besluit de verhaallijn zelf te gebruiken.

De plot vond ik in het begin een moeilijk verhaal om in te komen. De schrijfstijl kwam erg chaotisch over met veel onnodige details.

In de eerste honderd pagina's gebeurt er niet al te veel en er worden al verschillende tijdsprongen gemaakt van meerdere jaren. Het verhaal strekt zich dus uit over een heel lange periode. Dat op zich is niet per se negatief, maar in combinatie met de schrijfstijl niet evident om goed te kunnen volgen.

In het begin gaat het verhaal voornamelijk over hoe Jacobs leven niet geworden is wat hij ervan verwacht had. Veel zelfmedelijden dus en dat bovenop het feit dat hij iemands verhaal gestolen heeft. Erg sympathiek komt Jacob niet over.

Maar dan krijgt hij plots berichten van iemand die beweert dat hij een dief is. Hoe meer Jacob probeert deze berichten te negeren, hoe verder deze anonieme persoon gaat met het naar buiten brengen van de waarheid. Vanaf dan verbeterde voor mij de schrijfstijl en vond ik het boek steeds beter worden.

In De plot is er deels een verhaal verwerkt in een ander verhaal. Je krijgt ook regelmatig enkele hoofdstukken te lezen uit het boek 'Crib', wat het uitgebrachte verhaal is dat Jacob onrechtmatig heeft overgenomen.

De eerste hoofdstukken van Crib lijken niet meteen uit een bestseller te komen, maar gaandeweg ontdek je hoe de vork in de steel zit en zijn deze hoofdstukken beter te begrijpen.

Jacobs zoektocht naar de schrijver van de berichten lijkt wel wat overdreven, maar is niettemin boeiend neergeschreven. Een echte thriller zou ik De plot niet willen noemen, gezien de enorm trage opbouw waarin er eigenlijk niets noemenswaardig gebeurt. Maar wanneer je doorzet, wacht er nadien een goed uitgewerkt verhaal op je.

Meer recensies van Our Library Belgium