In haar voetsporen

Our Library Belgium 01 augustus 2024
Af en toe heb je een boek in handen waarbij je al vanaf de eerste pagina met zekerheid kunt zeggen dat je 5 sterren zal uitdelen. In haar voetsporen had ik op twee dagen uit. Ik heb er enorm van genoten!

21 september 2022. Isabelle, de halfzus van Jill, verdwijnt. De proloog wordt vanuit het perspectief van Jill verteld, net voor Isabelle verdwijnt. Isabelle wilde nog iets vertellen, maar dat is niet meer gelukt.

De proloog trekt je meteen in het verhaal. Je voelt dat er bij beide zussen iets speelt waar je niet meteen de vinger op kunt leggen. Er hangt daardoor een onheilspellende en ietwat mysterieuze sfeer rond hen.

Het verhaal springt dan 6 maanden verder. Jill leert Adam kennen. Het wordt duidelijk dat dit een bewuste ontmoeting is. Dat triggert om verder te willen lezen. Vanaf dan wordt het heden (Jill) afgewisseld met hoofdstukken over Isabelle vanaf augustus 2022.

Isabelle luisterde vaak naar de podcast Moordverhalen. Dat haar moeder jaren geleden plots verdween, heeft zeker invloed op deze interesse. Op een bepaald moment wordt de verdwijningszaak van Elsa uit 2020 besproken.

Haar obsessie maakt dat Isabelle wilt achterhalen wat er met haar moeder en met Elsa gebeurd is. Jill wist van deze obsessie en probeert de zoektocht letterlijk 'in haar voetsporen' verder te zetten. Zij volgt dan wel dezelfde aanwijzingen, als lezer krijg je zeker geen herhaling voorgeschoteld.

Er was continu een onderhuidse spanning aanwezig. Je krijgt het gevoel dat er gevaar dreigt en er wordt veel twijfel gezaaid door de auteur. Zoals gezegd, heb ik dus erg genoten van dit boek. Je vliegt er zo doorheen omdat je gewoonweg moet weten hoe dit verhaal zal eindigen.

De auteur zet je vaak op het verkeerde been en weet op gepaste manier te eindigen. Het einde is niet enorm spectaculair, maar wel in lijn met de rest van het verhaal.

In haar voetsporen vinkt alle vereisten voor een goede en realistische thriller af. Voor mij verdient dit boek met gemak 5 sterren. Dankjewel aan VBK Belgiƫ en Uitgeverij AmboAnthos voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Our Library Belgium