Levenslang

In Levenslang volg je Cassie. Zij werkt als obductie-assistente in een mortuarium. In het vorige boek, Lichaamstaal, kwam Cassie te weten dat haar vader nog leeft. Haar grootmoeder vertelde haar altijd dat haar beide ouders omkwamen bij een auto-ongeval. Niets is minder waar, want nu blijkt dat haar vader haar moeder zou hebben vermoord.

Wat ik me nog herinnerde uit het vorige verhaal was dat Cassie een uniek en sympathiek hoofdpersonage is. Vooral haar respectvolle omgang met overleden personen is me bijgebleven.

Het boek start met de obductie van een tiener die vermoedelijk zelfmoord heeft gepleegd. Zo komt Cassie opnieuw in contact met brigadier Flyte. Kort daarna wordt Cassie gevolgd door haar vader. Hij is intussen vrijgelaten en wil haar overtuigen van zijn onschuld.

Het verhaal is heel vlot geschreven en begint veelbelovend. Desondanks bleef de spanning uit in het eerste deel. Tot aan pagina 100 à 140 vond ik het eerder een (te) langgerekte inleiding.

Dan begint Cassie eindelijk aan haar onderzoek. De vlotte schrijfstijl is gedurende het hele boek aanwezig, maar vanaf dan verhoogt het tempo, volgen de gebeurtenissen elkaar sneller op en vond ik het ook spannender.

Samen met haar vriend Kieran probeert ze meer te weten te komen over de relatie tussen haar ouders en de omstandigheden waarin de moord plaatsvond. Om meer informatie uit het politie-onderzoek te krijgen, schakelt Cassie de hulp in van Flyte. Omdat ook Flyte hulp nodig heeft bij een persoonlijke kwestie kunnen ze op elkaar rekenen.

Het was mooi om te zien dat beide vrouwen elkaars tegenpolen zijn, maar elkaar toch respecteren en de sterke eigenschappen van de ander erkennen. Dat is zeker een van de redenen waarom ik nog meer over hen wil lezen.

Ik kreeg dan ook de indruk dat Turner in dit boek meer de nadruk wilde leggen op de emotionele kant en de ontwikkeling van de personages. Het boek gaat, na Lichaamstaal, dieper in op het verleden van Flyte. Ook alle emoties en twijfels die Cassie ervaart bij de hele situatie komen uitvoerig aan bod.

Het onderzoek brengt veel informatie naar boven. Ik kreeg stilaan een vermoeden over de richting die het verhaal zou uitgaan. De auteur had echter nog enkele verrassingen in petto waardoor ik het bij het verkeerde eind had.

Levenslang is een leuk verhaal met goed uitgewerkte personages. Voor mij was het ontbreken van spanning een groot minpunt bij deze thriller. Tijdens het lezen van het eerste deel dacht ik een score van 3 à 3,5 (op 5) te geven.

Gelukkig verhoogde het tempo alsnog en waren er enkele plotwendingen die me over de streep haalden om toch 4 sterren te geven. Sowieso is het een boek dat heel fijn leest, ook wanneer je Lichaamstaal nog niet gelezen zou hebben. Toch zou ik aanraden om eerst met Lichaamstaal te beginnen omdat Levenslang verder gaat op het einde van dat boek.

Dankjewel aan VBK België en AmboAnthos voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Our Library Belgium