Spin

De boeken van Lars Kepler over Joona Linna en Saga Bauer behoren tot mijn favorieten. Maar toch zat er weer heel veel tijd tussen het kopen van Spin en het lezen ervan.

Het werd meteen duidelijk dat ik te lang gewacht heb met lezen want ik kon me amper iets herinneren van de vorige verhalen en de hoofdpersonages. Ik had dus wel even tijd nodig om in het verhaal te komen.

Beginnen doet het boek met de ontvoering en moord op Margot Silverman, hoofd van de nationale operationele afdeling van de politie.

Drie jaar eerder ontving Saga een kaart die verwees naar een pistool met negen witte kogels. Een van de kogels zou bedoeld zijn voor Joona en Saga zou de enige zijn die hem zou kunnen redden.

Intussen werkt Saga bij een detectivebureau in afwachting van wat de psycholoog van de politie zal beslissen. Joona raakt als inspecteur meteen betrokken bij de verdwijning van Margot en al snel vervoegt ook Saga het team.

Saga ontvangt net voor de ontvoering een tinnen mannetje in een pakketje met hints. Maar helaas zijn ze na het ontcijferen telkens te laat om de slachtoffers nog te kunnen redden.

De verdwijningen en moorden volgen elkaar in hoog tempo op en dat zorgt ervoor dat je het boek niet kan wegleggen. Spin is een dik boek maar wel eentje dat je hebt uitgelezen voor je het weet.

Zoals bekend is, laten hun omschrijvingen niets over aan de verbeelding en schuwt het duo geen expliciete scènes. Persoonlijk waren er voor mij wel enkele scènes die niet meteen een meerwaarde hadden voor het gehele verhaal.

Verder vond ik het een goed opgebouwd verhaal. Omdat de moorden telkens heel persoonlijk waren voor Saga en Joona, liepen de emoties hoog op. Ook tussen hen ontstaan er spanningen. Spin is dus wederom een sterk geschreven boek.

Meer recensies van Our Library Belgium