Zijn strijd

Kort maar krachtig: zo kan ik dit boek omschrijven. Moorhouse geeft met Zijn strijd inzicht in wat voor invloed gevangenschap in Landsberg had op Hitler en hoe het begin van Mein Kampf tot stand kwam.

Ik was erg blij toen ik van VBK België / Uitgeverij Omniboek een recensie-exemplaar ontving omdat ik, zoals jullie intussen wel weten, erg geïnteresseerd ben in de Tweede Wereldoorlog. Ik hoopte dankzij dit boek meer inzicht te krijgen in de periode voorafgaand aan het moment waarop Hitler met de NSDAP de macht greep.

De schrijfstijl van Moorhouse is toegankelijk en objectief. Het is natuurlijk geen dik boek dus to the point blijven is erg belangrijk en dat heeft de auteur zeker gedaan. Hij gebruikt geen ellenlange beschrijvingen waardoor het boek vlot leest en je het overzicht kan behouden.

Qua inhoud wil ik niet te veel prijsgeven, maar ik kan wel zeggen dat de auteur mijn aandacht van begin tot einde kon vasthouden. Het boek geeft onder andere weer welke voorkeursbehandelingen Hitler genoot in Landsberg, hoe hij velen wist te misleiden en wat voor verschil de partijdigheid van rechters en andere mensen rondom hem heeft betekend.

Op de flaptekst staat te lezen dat het boek rijkelijk voorzien is van beeldmateriaal en dat is zeker niet overdreven. Persoonlijk vond ik dat ook een meerwaarde.

Afgezien van de vele foto's is de uitleg bijna een doorlopende tekst. Vermoedelijk is hiervoor gekozen omdat het een vrij dun boek is. Mocht dit een dikker boek geweest zijn, zou ik de structuur van een opdeling met hoofdstukken wel gemist hebben.

Op het einde van het boek worden de belangrijkste mensen rondom Hitler nog eens op een rij gezet met een beknopte beschrijving. Er komen veel namen aan bod tijdens het lezen dus deze lijst was een welgekomen herhaling.

Jammer genoeg stonden er enkele fouten in het boek (bijvoorbeeld literare en geukkig in plaats van literaire en gelukkig). Dat vond ik wat minder, maar deze fouten deden geen afbreuk aan de informatie die Moorhouse heeft overgebracht.

Graag dank ik VBK België/ Uitgeverij Omniboek voor het recensie-exemplaar. Met Zijn strijd heb ik weer bijgeleerd over een periode die voor mij minder bekend was. Ondanks het feit dat de auteur op veel zaken niet te diep kon ingaan, heeft hij op een relatief klein aantal pagina's verrassend veel informatie kunnen delen met zijn lezers.

Meer recensies van Our Library Belgium