Hoop is de krachtigste emotie van de mens

Paradisebybooklight 17 oktober 2024
Na vele prentenboeken voor kinderen en verfijnde kunst voor volwassenen, presenteert Oliver Jeffers zijn eerste geïllustreerde boek voor lezers van alle leeftijden. In dit boek poogt hij een korte geschiedenis van de mensheid te schetsen en deelt hij zijn dromen over hoe we de toekomst in zouden moeten gaan.

Een visueel betoverend prentenboek, met een filosofische insteek. In redelijk eenvoudige taal (ik geef toe, soms moet je wel echt even stilstaan bij een zin), en met zijn kenmerkende speelse illustraties, verkent Jeffers onze plek in de wereld. Hoe meer de mensheid groeit, hoe meer we ons definiëren door alles te benoemen wat we niet zijn. In essays tijdens mijn studententijd refereerde ik hiernaar als ‘The Other’. Of in Jeffers’ woorden: “onze gezamenlijke identiteit laten bepalen door een gemeenschappelijke vijand”. Ik vind het interessant om te zien hoe hij dit verwerkt in zijn illustraties en teksten. Aan de ene kant staan we door het internettijdperk meer open voor verschillende culturen, maar aan de andere kant gedijt het internet ook op slecht en negatief nieuws. Een positief bericht blijft minder lang hangen dan een negatief bericht.

Jeffers stelt zichzelf de vraag hoe we deze aangeleerde manier van denken – wij tegen zij – kunnen veranderen. Hij slaat de spijker op zijn kop wanneer hij benoemt dat “het krachtigste wat wij als beschaafde mensen kunnen doen is het verhaal veranderen.” We kunnen op een andere manier naar dingen kijken door onze context en beweegredenen te toetsen en aan te passen waar nodig. Een belangrijke factor hierin is hoop. Volgens Jeffers is hoop de krachtigste emotie van de mens. Het onderscheidt ons van andere diersoorten, omdat het de verbeelding van een ongeschreven toekomst vereist. Ik vind dit een prachtige en inspirerende insteek. Zonder hoop is er geen vooruitgang.

Al deze citaten komen uit het uitgebreide nawoord. Je vindt er het antwoord waarom Jeffers het boek heeft gemaakt. Het prentenboek zou prima op zichzelf kunnen staan, maar het nawoord geeft een welkome ‘food for thought’.

Als je de inhoud minder interessant vind, lees dit prentenboek dan voor de prachtige illustraties.

Ik heb dit boek als recensie-exemplaar van Uitgeverij de Fontein gekregen, dank daarvoor!

Meer recensies van Paradisebybooklight