Kerst in Edinburgh

Paradisebybooklight 26 december 2023
Ik zal gelijk maar toegeven dat ik Jenny Colgan alleen eerder heb gelezen als audioboek tijdens mijn dagelijkse corona-tijd wandelingen. Puur omdat de verhalen simpel en cosy zijn. Ik ben wel een beetje allergisch voor hoe ongeloofwaardig het plot vaak is.

De kerstboekwinkel valt ook in deze categorie. We volgen Carmen, wonend in Londen, die vlak voor kerst haar baan in een warenhuis verliest. Met tegenzin trekt ze in bij haar zus Sofia in Edinburgh. Ze hebben een moeilijke relatie. Sofia heeft alles voor elkaar en Carmen kan het niet uitstaan.
Sofia zorgt ervoor dat Carmen aan de slag kan in een kleine boekhandel met de hoop dat zij de winkel kan redden van de ondergang. Carmen ziet het eerst niet zitten, maar laat zich dan toch betoveren: door de besneeuwde straten van de stad, door de charme van de ouderwetse boekhandel – en door de aantrekkelijke sterauteur die daar ineens verschijnt.

Hou je van een vlotte read, wintervibes, romances, en een happy ending, dan is dit boek zeker een aanrader. Als je van wat meer diepgang houdt, zou ik waarschijnlijk iets anders aanraden. Bij Colgan weet je vaak wel waar het verhaal naartoe gaat. Ik heb me vermaakt, maar ik vond Carmen wel een zeurderig type met een bord voor haar hoofd. Ook begreep ik de toegevoegde waarde van de Duitse familiegeschiedenis niet. Het is dat ik heel erg van Scotland, Edinburgh, en kneuterige boekwinkels hou, want anders had ik alle overdreven bijvoeglijke naamwoorden denk ik niet overleefd.

Dank aan Uitgeverij LS Amsterdam voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Paradisebybooklight