Leonora, prinses en hertogin

Paradisebybooklight 20 november 2023
‘Leonora’ neemt je mee terug naar de boeiende periode van de Honderdjarige Oorlog tussen Frankrijk en Engeland, waarin de veertienjarige prinses Leonora van Engeland een strategisch huwelijk aangaat met de veertigjarige Reinoud II van Gelre.

Als iemand die is afgestudeerd in (Engelse) middeleeuwse literatuur, wilde ik dit boek absoluut lezen. Vanaf het begin weet je meteen dat Agave Kruijssen gedegen onderzoek heeft gedaan. De middeleeuwse vertelcultuur, waarin verraad, hoop, volharding en ware liefde (een beetje zoals de ridderverhalen) parten speelt, komt helemaal tot zijn recht in dit boek. De eerste hoofdstukken zijn dan ook gewijd aan worldbuilding: hoe zag het landschap en de maatschappij van de Lage Landen eruit?

Het huwelijk lijkt aanvankelijk een succes na het baren van twee zonen die het voortbestaan van de Gelderse dynastie veiligstellen. Helaas gaat Reinoud II geestelijk snel achteruit en neemt zijn raadsheer Moliart de macht over. Deze ontwikkeling is funest voor Leonora en ze wordt zelfs bestempeld als melaats (een besmettelijke ziekte). Wat volgt is het verhaal van een hertogin die haar plaats in de wereld probeert te behouden.

Dat vrouwen in de middeleeuwen niets te vertellen hadden, is een misverstand. De meeste mediëvisten weten dat, maar het grote publiek (nog) niet. Leonora is een perfect voorbeeld van een zelfstandige vrouw die als het ware in staat is om draken te verslaan zonder de hulp van een man. In het boek vond ik Leonora af en toe wel wat naïef. Zo heeft ze bijvoorbeeld niet door dat Sweder, haar steun en toeverlaat, verliefd op haar is. Of dat haar zoon Edward gevoelens heeft voor haar petekind Nora. Kortom, wat liefde betreft trekt Leonora aan het kortste eind. Haar machtspositie daarentegen houdt ze stevig vast.

Kruijssen’s vermogen om waargebeurde geschiedenis en fictie te vermengen maakt het boek zeker de moeite waard voor liefhebbers van historische fictie. Ondanks het rustige tempo, wordt de lezer beloond met drama en politiek getouwtrek. Lees ook zeker het nawoord!

Dank aan uitgeverij Zomer & Keuning voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Paradisebybooklight