Zwanenzang

Paradisebybooklight 09 januari 2024
In dit boek worden 11 verhalen gebundeld. Het zijn veelal verhalen die bij verschillende schrijfwedstrijden in de prijzen zijn gevallen. Ondanks dat het meest aanwezige genre sci-fi is, zijn de verhalen ontzettend verschillend.

Er is bijvoorbeeld een verhaal over een jonge vrouw die in een virtuele wereld achterblijft terwijl haar fysieke lichaam het opgeeft. Een ander verhaal gaat weer over een priesteres die eropuit wordt gestuurd om een waanzinnige koning te stoppen. We gaan van kikkerdril liefdesdrankjes naar moordlustige reuze motten en van geavanceerde ruimtevaart naar wezens die levensenergie tot zich nemen. Hierdoor zie je hoe veelzijdig Kelly van der Laan eigenlijk is. Door middel van een prompt of thema een compleet origineel verhaal verzinnen lijkt me best lastig. Daar moet je absoluut creativiteit en een goede dosis verbeelding voor hebben.

Twee verhalen die eigenlijk bij elkaar horen spraken mij het meest aan: ‘Geen weerstand’ en ‘Gelijkstroom’. In deze verhalen is iemand overleden en diegene zit als het ware vast tussen de echte wereld en de plek waar je naartoe gaat als je ‘overgaat’. Om zich in deze limbo staande te houden zuigt diegene zich vol met levensenergie van levende mensen, met alle gevolgen van dien.

Ik vond het fijn dat de verhalen redelijk kort zijn, zo kun je voor het slapen gaan een begin en eind meemaken – als je geluk hebt er geen nachtmerries aan over te houden. Als je dus wel een sci-fi/thriller/fantasy tussendoortje kan gebruiken kan ik Zwanenzang zeker aanraden.

Dank aan Uitgeverij Zilverspoor voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Paradisebybooklight