Meeslepend en oh zo mooi!

Patrice van Trigt 16 oktober 2024
Deel drie in de Onvoorwaardelijk-serie is uit. Pfffff, wat een rollercoaster was dit weer zeg! Ik heb het in één ruk uitgelezen, te erg natuurlijk want nu moet ik wachten op het laatste deel in deze geweldige reeks; het langverwachte verhaal van Daan.
Maar eerst mijn ervaring met dit boek.

Tijn gaat richting de dertig en was er behoorlijk van overtuigd zijn leven op de rit te hebben. Maar dat loopt totaal anders dan gedacht. Op een moment dat Tijn zijn ellende wil vergeten ontmoet hij Anne. Hij gedraagt zich tegen haar als een echte hork; zijn harde woorden en botte gedrag ten opzichte van haar verraden zijn wantrouwen, een gebroken ego én hart.

Anne, die niet op haar mondje is gevallen, schrikt maar laat zich echt niet door hem intimideren. Met haar rappe tong en vlijmscherpe opmerkingen weet ze Tijn direct op zijn plek te zetten.
Anne ziet in Tijn de grootste klojo ever. Hij ziet in haar een felle tante; iets wat hij normaal gesproken wel kan waarderen maar nu totaal niet.
Deze turbulente eerste ontmoeting zet de toon voor de volgende keer dat ze elkaar maanden later treffen; ze voelen zich overduidelijk tot elkaar aangetrokken, maar ze dragen beiden de last van hun verleden met zich mee en reageren vaak vanuit hun kwetsbaarheden. Tóch maken ze vervolgens een opmerkelijke afspraak, iets dat met deze twee vragen is om problemen.

Wat. Een. Klootviool. Dat was m'n eerste reactie op Tijn. Maar meteen wist ik dat Wendy Brokers hier heel goed over had nagedacht en er dus een reden moest zijn waarom hij zo reageerde en juist Anne op zijn pad moest komen. Want Anne...meiske toch. Ik had niets liever gedaan dan haar een dikke knuffel geven. (En intussen Tijn een trap onder z'n bevallige kont)

Wat Wendy Brokers vooral zo mooi heeft gedaan in dit boek, is het neerzetten van de menselijke imperfecties waar we allemaal op de een of andere manier wel bekend mee zijn. Hierdoor identificeer je jezelf heel gemakkelijk met Tijn en/of Anne. Het ongemak maar ook de chemie spat van het papier, maar de weg naar elkaar is allesbehalve gemakkelijk.
Brokers weet de individuele groei en de obstakels die ze tegenkomen vervolgens op een mooie, genuanceerde manier te beschrijven. De dialogen zijn scherp en zorgen waar nodig voor lucht te midden van de emotionele zwaarte. Het is juist deze balans tussen humor, pijn en romantiek die het verhaal zo pakkend maakt. Ik hou ervan!

De weg die Tijn en Anne samen bewandelen, vol momenten van twijfel, vergeving en acceptatie, voelt oprecht en meeslepend aan. 'Alles voor mij' is dan ook een prachtig geschreven new adult over twee gekwetste mensen die in eerste instantie totaal niet matchen, elkaar vervolgens proberen te vinden en samen genezing zoeken. Het is een ontroerende roman, waarin Wendy Brokers de complexe emoties van rouw en liefde op een geloofwaardige manier neer weet te zetten. De personages voelen levensecht aan, inclusief hun gebreken, twijfels en onzekerheden.
Daarom ook vijf sterren.

Meer recensies van Patrice van Trigt