Veelbelovend eerste deel!

Patrice van Trigt 21 september 2024
Hoofdpersonage Jenny had haar leven heel anders voorgesteld. Ze verliet haar ouderlijk huis in Turku om zelf een gezin te stichten maar dat liep helaas niet zoals verwacht. Jenny ervaart namelijk zwaar persoonlijk verlies en keert vervolgens terug naar huis.
Eenmaal terug bij haar vader helpt ze hem in de kerkgemeenschap waar hij dominee is.
Ondanks wat Jenny heeft meegemaakt blijkt ze veerkrachtig en sterk. Zo is ze behoorlijk uitgesproken over de rechten van de vrouw en neemt ze het op voor het personeel in de katoenfabrieken. De woon- en werkomstandigheden zijn niet best en de verschillen tussen rijk en arm enorm. Jenny sluit een pact met andere welgestelde vrouwen om dit maatschappelijk probleem aan te pakken.
Dit alles in een tijdperk waar dergelijke initiatieven niet werden gewaardeerd door mannen. Door haar houding en uitlatingen komt ze op de radar van Fredrik, zoon van de eigenaar van een katoenfabriek. Hij lijkt door zijn arrogantie en rijkdom blind voor wat er speelt.
Maar de vrouwen zijn overtuigend en dwingen zichzelf hierdoor in een onderhandelingspositie met de rijke ondernemers. En dat wil zeggen Jenny dus met Fredrik.

Vanaf de eerste pagina ben ik gefascineerd door Jenny. Zo jong als ze is krijgt ze veel te verwerken. In een tijd waar de vrouw niet veel meer rechten had dan het aanrecht weet ze zich ferm en overtuigend te profileren en wekt bij mij hierdoor sympathie. Ook dat ze zich hard maakt voor de armere medemens, zich inzet tegen kinderarbeid én vecht voor een meer gelijke behandeling van vrouwen maakt haar tot een Finse Suffragette aan het einde van de negentiende eeuw. Ik hou van dit soort vrouwen!

Wat een fijn debuut in deze nieuwe reeks! Het is duidelijk dat er nog veel staat te gebeuren en dat de auteur alle kanten uit kan met dit verhaal en de personages. De Finse inslag is duidelijk voelbaar en origineel. Het is leuk om te lezen hoe anders die cultuur was door middel van de gedetailleerde beschrijvingen. Zo sterk als laatstgenoemden zijn vond ik de dialogen helaas wat minder overtuigend. Of dat komt door de vertaling of door de auteur zelf kan ik niet beoordelen; daar behoeft wel wat aandacht want dat liep niet overal vloeiend.
Het verhaal ontpopt zich vervolgens lichtelijk voorspelbaar maar het feit dat ik door middel van dit boek kennis maak met een nieuwe cultuur, de Finse, in een tijd die me mateloos intrigeert, stoorde dat minder dan gewoonlijk. De gebeurtenissen, de humor en romantiek én dat je het boek niet weg wilt leggen spreken voor zich.
De verder fijne, beeldende, schrijfstijl draagt daar ook absoluut aan bij.

'De Finse Katoenmolen' is een historische roman met een sterke hoofdrol voor Jenny en een duidelijke boodschap. Haar aandeel is overtuigend en geloofwaardig te noemen; zij draagt het verhaal met verve. Na verschijning werd dit boek meteen een bestseller in Finland. En ook de vervolgdelen hebben Ann-Christin Antell hoog op de bestsellerlijst geplaatst.
Dat verbaast me niet. Dit debuut heeft op wat puntjes na alles in huis om ook de Nederlandstalige lezers voor zich te winnen. Ik ben in ieder geval enthousiast en héél benieuwd naar de vervolgdelen!

Vier sterren!!

Meer recensies van Patrice van Trigt