Mooi, as usual.

Patrice van Trigt 13 september 2024
1981. Libby krijgt te maken met een vorm van klassiek verraad. Ze besluit alles achter te laten, pakt haar spullen en vertrekt richting het platteland van Suffolk; naar haar oudtante Bess. Daar op het typisch traditionele Engelse platteland hoopt ze rust te vinden. Bess, haar oudtante, en Elvira ontfermen zich met warmte en liefde over Libby. De dames hopen haar een zetje in de goede richting te kunnen geven maar stuiten onverhoopt op geheimen uit hun eigen verleden die zich aan hen opdringen.

Zoals altijd neemt Erica James de ruimte voor sfeerbeleving, uitdieping van onderlinge verstandhoudingen en emoties. Zonder daarin te verzanden, dat is dan altijd wel fijn lezen moet ik zeggen. Geen drukte, geen chaos maar mooie ontwikkelingen en omdat de perspectieven elkaar afwisselen ook continu boeiend. Soms moest ik wel even goed opletten vanwege sprongen in de tijd die in eerste instantie niet altijd even logisch aanvoelen. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. Hoofdpersonages Libby, Elvira en Bess krijgen in dit verhaal ruimschoots de gelegenheid om tot bloei te komen waardoor je ze goed leert kennen en begrijpt wat hen drijft, vooral ten aanzien van elkaar en de door de tijd ontstane situatie. Erg mooi en integer geschreven.

Elke keer als ik een boek van deze auteur lees vergeet ik even alles om me heen. Ik waande me deze reis dwalend door de prachtige tuinen van Larkspur House in de tijd waarin Engeland in de ban was van het sprookjeshuwelijk van de eeuw; dat van Diana en Charles. Dat Libby allesbehalve in sprookjesstemming is laat zich raden.

Elfrida sprak me aan vanwege haar directe aard, Bess heeft een subtielere aanpak. Toch zijn deze twee vrouwen onafscheidelijk en hebben dan ook veel met elkaar meegemaakt. Je krijgt door middel van flashbacks een kijkje in ieders leven, waardoor duidelijk wordt wat de geheimen zijn die in het heden (1980) tot uiting komen.

De gevolgen van het hebben van geheimen kunnen verstrekkend zijn. Ze zijn in ieder geval een zware last voor de dames. Hoe ze deze uitdaging uiteindelijk aanvliegen, er persoonlijk van groeien -hoe dan ook- was bijna therapeutisch om te lezen. De drie vrouwen hebben me eerlijk gezegd best geraakt.
Wederom een erg mooi boek van bestsellerauteur Erica James. Ik kijk uit naar haar volgende, as usual.

Meer recensies van Patrice van Trigt