Payback...

Aantal pagina's: 232
EAN: 9789026171758
Categorie: Young Adult, Thrillers & Spannende Boeken

Margje Woodrow

Margje Woodrow (1975) was jarenlang juf van groep 8. Tegenwoordig heeft ze haar handen vol
aan het schrijven van spannende jeugdthrillers als 'Verwoest', en aan het geven van lezingen
en workshops op middelbare scholen. Als ze hier niet mee bezig is, loopt ze hard met haar hond,
kijkt ze films op Netflix of struint ze kringloopwinkels af, op zoek naar mooie en bijzondere
spullen. Maar wát ze ook doet: ze houdt haar ogen en oren open voor ideeën voor nieuwe boeken!
Bekijk ook Margjes website!

Samenvatting
Wat als je verhaal viral gaat? Superspannende en beklemmende jeugdthriller van bestsellerauteur
Margje Woodrow voor lezers vanaf 13 jaar.

Lieve B,
Een payback, dáár vragen ze om.
XOXO

Het TikTok-account @GossipGirl_Zonnebloemcollege is enorm populair.
Er wordt gesmuld van de roddels over leerlingen en docenten. Op het moment dat
Gossip Girl een groot geldbedrag uitlooft voor de meest spectaculaire
juice, stroomt de inbox vol met foto’s en filmpjes.
Bijna iedereen op school lijkt te willen winnen.
Laurie raakt betrokken bij het insturen van een filmpje over
haar klasgenoot Germaine. Ze voelt zich er rot over. Koste
wat kost wil ze voorkomen dat Germaine viral gaat. Als ze de
kans krijgt het filmpje af te kopen, hapt ze toe. Maar al
snel belandt ze in een ziek spel. Ze móet wel meedoen. Want
anders lopen haar broer, haar vrienden en zijzelf ernstig gevaar…

Wat een ontzettend origineel, goed geschreven en pakkend verhaal. Margje Woodrow weet me direct met haar vlotte
en krachtige schrijfstijl mee dit verhaal in te trekken. Ze heeft zich hierbij
ontzettend goed in de doelgroep verdiept en even waan ik me weer een middelbare scholier,
waarbij je onder druk staat van wat anderen van je vinden en denken.
Zeker in combinatie met het TikTok-account is het verhaal echt van deze tijd

We volgen Laurie. Het personage is erg realistisch en met gevoel en emotie neergezet. Ook haar moeder,
broer Luca, vriendinnen Jelke, Caro en de andere klasgenootjes passen erg goed en realistisch in het verhaal.
Daarnaast volgen we ook het verhaal van het mysterieuze GossipGirl account dat begint met 'Lieve B.' en afsluit met XOXO.
Tot aan het einde blijft het dan ook spannend wie er achter het account schuil gaat.

Dat het leven op een middelbare school complex kan zijn is voor niemand een verrassing,
maar dit boek geeft het nog een extra dimensie. Op de school van Laurie is een hype gaande
rondom een eigen juicekanaal op TikTok. Alle gênante momenten worden gefilmd en toegestuurd
naar degene die het account met de naam @GossipGirl_Zonnebloemcollege beheerd. Het ene na het
andere filmpje wordt online geknald, waarbij het van kwaad tot erger en steeds extremer gaat.
Situaties worden in scène gezet, schoolgenoten worden erin geluisd, maar ook vriendschappen blijken
niet altijd te zijn zoals gedacht.
Beland jouw filmpje bij de beheerder van het @gossipgirl account, dan heb je
een kans om te voorkomen dat het wordt gedeeld op internet. Maar daarvoor moet je wel betalen. Laurie belandt in
een web van haast onmogelijke keuzes. Waarbij de vraag naar de beweegreden steeds sterker wordt.
Wat drijft degene achter dit account? Hoe ver durft ze te gaan om hierachter te komen?

Het verhaal heeft een sterke, pakkende en actuele verhaallijn. Even waan je je terug op de middelbare school,
met de druk van je klasgenootjes, de roddels, de docenten en de andere tienerproblemen.
Dat Margje Woodrow ook wat laat zien van de thuissituatie van Laurie maakt het een compleet en volledig verhaal.
Margje Woodrow weet in deze verhaallijn op indrukwekkende wijze de impact van pesten/chantage te laten zien.
Het is echt een verhaal dat je raakt.
Tot slot weet Margje Woodrow het boek mooi af te ronden.

Payback is de nieuwste jeugdthriller van Margje Woodrow. Het is een actueel, pakkend en indrukwekkend verhaal.
Een boek dat je pakt en niet meer loslaat voordat het uit is. Indrukwekkend!
Een spannende jeugdthriller, boeiend van begin tot eind!

Ik geef 4 sterren

Meer recensies van patricia