Wie ben ik?

Paul Huibers 07 juni 2024
De documentairemaker Olga Liebke ontdekt door uitlatingen van haar dementerende vader dat haar verleden niet is zoals zij dacht dat hij was. Uit onderzoek blijkt dat haar leven zich heeft afgespeeld in de driehoek Polen, Litouwen en Belarus en dat diverse personen niet zijn die ze ogenschijnlijk lijken te zijn.

Het boek is geschreven vanuit de beleving van Olga vanaf het moment in 2021 dat zij aan boord ging van vlucht 4978 van Ryanair van Athene naar Vilnius (hoofdstad van Litouwen). Deze hoofdstukken worden afgewisseld door delen van de documentaire, die Olga in 2024 heeft uitgebracht naar aanleiding van haar onderzoek naar haar verleden, met daarin een interview met een grensman, die de grens moest bewaken voor de Wende.
Anya vertelt haar verhaal afwisselend in het heden en verleden in korte hoofdstukken, waardoor haar verhaal goed is te volgen. Anya slaagt er in vanaf het beging spanning op te bouwen, mede ondersteunt door het voor ons westerlingen mysterieuze gebied in de driehoek Polen, Litouwen en Belarus. Haar opgedane kennis van de geschiedenis van deze streek vlak voor de val van de Berlijnse muur is een perfecte achtergrond voor een spannende thriller.
Met de Nomade is Anya er in geslaagd wederom een bestseller te schrijven en haar voorgaande boeken als Het Bloemenmeisje, Het Dossier en De Camino te overtreffen. Met name de combinatie van een thriller geplaatst in een historische achtergrond levert spanning op en een getrouw sfeerbeeld van de historische achtergrond. Ik waardeer dit boek met vijf sterren.
Ik kijk nu al uit naar haar volgende boek.

Meer recensies van Paul Huibers