Een “10“ voor het boek over het land van “8,5“

Paul 16 augustus 2021
Na meer dan twintig (vakantie)bezoeken aan dit prachtige land en dus met een jarenlange reisgidservaring zette ik mij, op ons schaduwrijke terras in de heuvels rondom Lucca, tot het lezen van dit “andere boek over Italië”. Wat een heerlijkheid! Op een leerzame en humoristische wijze wordt er over zeer uiteenlopende onderwerpen geschreven waarover je je bewust én onbewust verbaast. Zo leerde ik eindelijk meer over de tabacchi (zout en tabak), de militaire politie en waarom je op elke hoek van de straat Maria tegenkomt. Vele Italië liefhebbers beschouwen zichzelf als Italië kenner… ammehoela! Na het lezen van dit werkje besef je weer hoe weinig je eigenlijk weet en hoe leuk het is om dingen te leren.

Het mooie aan Italië vind ik dat het lijkt alsof Italianen met een “8,5” genoegen nemen. Waarom zou je voor een “10” gaan? Een achtenhalf is perfect genoeg. Zo is de weg veelal net niet helemaal geasfalteerd of is er toch een plastic aandoend knopje in een Ferrari terug te vinden. Juist daarom houd ik van Italië en haar(!) Italianen. Dit boekje verdient echter een tien! Het perfecte reisgezelschap in het land van Dante of op de bank in druilerig Holland.

Meer recensies van Paul