Lezersrecensie
EEN SPROOKJE UIT DUIZEND-EN-EEN-NACHT VERMENGD MET EEN VLEUGJE FANTASY......
HEBBAN DEBUUTPRIJS 2020 LEZERSJURY
RIMA ORIE - DE ZWENDELPRINS
" De wereld was altijd heel duidelijk voor haar geweest. Ze wist wat haar aandeel was, wat er van haar verwacht werd door de goden, en de mensen om zich heen. Niemand zat te wachten op haar gedachten, gevoelens en mening"
Rima Orie schetst in haar debuutroman een fictieve wereld, deels gebaseerd op haar eigen achtergrond vanuit India, met als leidraad een wereld met meerdere koninkrijken, prinsen, koningen, maharadja's, goden en godinnen, duivels en demonen, asura's, harji's, shaapit en verwijzingen naar kleding en voedsel.
Keukenhulp Simran aan het hof van de maharadja van Suryan is al langer geïnteresseerd in de verdwijning van kroonprins Ranjit, de zoon van de maharadja. Op onverklaarbare wijze is hij verdwenen uit zijn slaapkamer en al meer dan 20 jaar zoek.
Simran raakt onbedoeld betrokken bij een vermeende diefstal van juwelen van de maharadja en besluit met een onbekende prins en zijn gezelschap mee te gaan de wijde wereld in. Dit is altijd al een wens van haar geweest, meer zien dan de muren van het paleis. Als onderdeel van de gestolen juwelen is de amulet van Senzalwar in beeld en een van de leden van het reisgezelschap gaat er vandoor met de amulet. De bezitter van deze amulet is onschendbaar en geniet absolute alleenheerschappij.
Het gevolg is een achtervolging, waarin blijkt dat de fictieve prins Anders uit Fengart, "De Zwendelprins", blijkt te zijn en verantwoordelijk is voor vele berovingen, als een soort van Robin Hood, en daardoor een slechte reputatie heeft.
Deze achtervolging wordt weer begeleid door een achtervolging door het leger van de maharadja en vijandige aanvallen van legers van andere koninkrijken. Er wordt gereisd door meerdere landschappen en koninkrijken en Rita Orie weet de kenmerken en sfeerbeschrijvingen van natuur, omgeving en bewoners goed weer te geven.
" Het monster van de Narmuda was ontwaakt...het kronkelige, slangachtige lichaam van Dirna: het monster dat al eeuwenlang de grenzen van de hoofdstad van Ranam bewaakte tegen een ieder die kwaad in de zin had....de beul van de maharadja..."
Gedurende het verhaal blijkt dat de amulet van Senzalwar te maken heeft met de verdwijning van kroonprins Ranjit en dat Simran de spil is in de oplossing van dit mysterie. Zij ontwikkelt zich van keukenmeisje tot niets ontziende krijgster en daarbij krijgt ze uitgebreid hulp van haar reisgenoten en trotseert ze menige Godheid, demon (asura) en andere obstakels die hierbij in de weg staan. En passant ontwikkelt zich ook nog een liefdesrelatie tussen Anders (De Zwendelprins) en Simran, elkaar helpend in deze uitzonderlijke situatie, en zich ontpoppend tot helden van het volk van Suryan.
" Ze zou niet toekijken hoe haar land en de mensen van wie ze hield ten onder zouden gaan".....
Het verhaal kent perioden van vertraging in de snelheid door vele herhalingen en samenvattingen. Daarbij zijn een aantal zaken wel heel voorspelbaar en die worden gebracht alsof het heel vanzelfsprekend is dat het zo is. De plot van het verhaal is daardoor zonder spanning en vlak en leidt tot een onbevredigend einde; alles komt natuurlijk op zijn pootjes terecht en de helden van het verhaal, en dat wist je al, zijn Simran en Anders.
Rita Orie heeft een afgerond verhaal neergezet, heeft een prima schrijfstijl, besteedt aandacht aan haar personages en weet een sprookjessfeer op te roepen in haar beschrijvingen. Wat echter heel jammer is dat dit teniet wordt gedaan door de vele ontbrekende letters, grammaticale fouten en zelfs foute uitdrukkingen en gezegden....een gemiste kans en absoluut niet nodig!
Hierdoor blijft het originele verhaal achter in een flauw sausje, terwijl het uitgangspunt met de vermissing van de kroonprins en de zoektocht naar de amulet van Senzalwar origineel is en meer had verdiend......
Een debuut met rafelrandjes, desalniettemin drie sterren!!
RIMA ORIE - DE ZWENDELPRINS
" De wereld was altijd heel duidelijk voor haar geweest. Ze wist wat haar aandeel was, wat er van haar verwacht werd door de goden, en de mensen om zich heen. Niemand zat te wachten op haar gedachten, gevoelens en mening"
Rima Orie schetst in haar debuutroman een fictieve wereld, deels gebaseerd op haar eigen achtergrond vanuit India, met als leidraad een wereld met meerdere koninkrijken, prinsen, koningen, maharadja's, goden en godinnen, duivels en demonen, asura's, harji's, shaapit en verwijzingen naar kleding en voedsel.
Keukenhulp Simran aan het hof van de maharadja van Suryan is al langer geïnteresseerd in de verdwijning van kroonprins Ranjit, de zoon van de maharadja. Op onverklaarbare wijze is hij verdwenen uit zijn slaapkamer en al meer dan 20 jaar zoek.
Simran raakt onbedoeld betrokken bij een vermeende diefstal van juwelen van de maharadja en besluit met een onbekende prins en zijn gezelschap mee te gaan de wijde wereld in. Dit is altijd al een wens van haar geweest, meer zien dan de muren van het paleis. Als onderdeel van de gestolen juwelen is de amulet van Senzalwar in beeld en een van de leden van het reisgezelschap gaat er vandoor met de amulet. De bezitter van deze amulet is onschendbaar en geniet absolute alleenheerschappij.
Het gevolg is een achtervolging, waarin blijkt dat de fictieve prins Anders uit Fengart, "De Zwendelprins", blijkt te zijn en verantwoordelijk is voor vele berovingen, als een soort van Robin Hood, en daardoor een slechte reputatie heeft.
Deze achtervolging wordt weer begeleid door een achtervolging door het leger van de maharadja en vijandige aanvallen van legers van andere koninkrijken. Er wordt gereisd door meerdere landschappen en koninkrijken en Rita Orie weet de kenmerken en sfeerbeschrijvingen van natuur, omgeving en bewoners goed weer te geven.
" Het monster van de Narmuda was ontwaakt...het kronkelige, slangachtige lichaam van Dirna: het monster dat al eeuwenlang de grenzen van de hoofdstad van Ranam bewaakte tegen een ieder die kwaad in de zin had....de beul van de maharadja..."
Gedurende het verhaal blijkt dat de amulet van Senzalwar te maken heeft met de verdwijning van kroonprins Ranjit en dat Simran de spil is in de oplossing van dit mysterie. Zij ontwikkelt zich van keukenmeisje tot niets ontziende krijgster en daarbij krijgt ze uitgebreid hulp van haar reisgenoten en trotseert ze menige Godheid, demon (asura) en andere obstakels die hierbij in de weg staan. En passant ontwikkelt zich ook nog een liefdesrelatie tussen Anders (De Zwendelprins) en Simran, elkaar helpend in deze uitzonderlijke situatie, en zich ontpoppend tot helden van het volk van Suryan.
" Ze zou niet toekijken hoe haar land en de mensen van wie ze hield ten onder zouden gaan".....
Het verhaal kent perioden van vertraging in de snelheid door vele herhalingen en samenvattingen. Daarbij zijn een aantal zaken wel heel voorspelbaar en die worden gebracht alsof het heel vanzelfsprekend is dat het zo is. De plot van het verhaal is daardoor zonder spanning en vlak en leidt tot een onbevredigend einde; alles komt natuurlijk op zijn pootjes terecht en de helden van het verhaal, en dat wist je al, zijn Simran en Anders.
Rita Orie heeft een afgerond verhaal neergezet, heeft een prima schrijfstijl, besteedt aandacht aan haar personages en weet een sprookjessfeer op te roepen in haar beschrijvingen. Wat echter heel jammer is dat dit teniet wordt gedaan door de vele ontbrekende letters, grammaticale fouten en zelfs foute uitdrukkingen en gezegden....een gemiste kans en absoluut niet nodig!
Hierdoor blijft het originele verhaal achter in een flauw sausje, terwijl het uitgangspunt met de vermissing van de kroonprins en de zoektocht naar de amulet van Senzalwar origineel is en meer had verdiend......
Een debuut met rafelrandjes, desalniettemin drie sterren!!
1
Reageer op deze recensie