PERFECTE HERSENSPINSELS.......

Paul Wormsbecher 09 maart 2021
" Je kon je heel gemakkelijk voorstellen hoe haar schedelvorm was. Ik zou haar hoofd overal herkennen. En wat erin zit. Daar denk ik aan, aan haar geest. Haar hersenen, die kronkelende brij. Haar gedachten die als snelle, op hol geslagen duizendpoten door al die kronkelingen schieten.....hoe ik haar hersenen afwikkel en doorspit in een poging haar gedachten te vangen en uit te pluizen.....Waar denk je aan, Amy? Hoe voel je je? Wie ben je? Wat hebben we elkaar aangedaan? Wat gaan we nog doen? "

Wat een opening en voorbode voor alles wat in het boek naar voren gaat komen......

Op de dag dat Amy en Nick Dunne vijf jaar getrouwd zijn, verdwijnt Amy plotsklaps. In eerste instantie denkt Nick aan een grap, omdat Amy op hun huwelijksdag altijd een speurtocht uitzet om hem te herinneren aan al het goede dat ze samen hebben. Maar al snel blijkt dat dit serieus is en Amy echt is verdwenen.
Beiden komen uit een heel verschillend milieu en waar dit elkaar fantastisch kan aanvullen kan het ook reden zijn om te verklaren wat er nu eigenlijk gebeurt; maar de oprechte vraag is of dit ertoe doet? Het zet echter fors tot nadenken aan.

In wisselende hoofdstukken vanuit het perspectief van Nick en Amy, gedateerd in tijdsduur na de verdwijning van Amy, wordt het leven voor beiden na de verdwijning geschetst. Daarbij verwordt Nick van slachtoffer in dader en verwordt Amy van vermist naar "op de vlucht".

" Hij beloofde goed voor me te zorgen en toch ben ik bang. Ik heb het gevoel dat er iets fout zal gaan, heel fout, en dat het alleen maar erger zal worden. Ik voel me niet meer Nicks vrouw. Sterker nog: ik voel me geen mens meer.....Ik heb het gevoel dat ik niet meer besta. Ik heb het gevoel dat ik zomaar kan verdwijnen...."

Een verhaal vol plotwendingen, veranderingen in gezichtspunt, hersenspinsels waarvan niet duidelijk is of ze waar of niet waar zijn; het geeft een schijnzekerheid waardoor je als je eindelijk denkt te weten hoe het zit, alles in een klap weer omgekeerd kan zijn...of niet...??
Manipulatie, bedrog, schijn en realiteit lopen continue door elkaar heen en in elkaar over, waardoor iets dat zeker en vaststaand lijkt onzeker en verdacht wordt, waarmee de lezer continue twijfelt en op het verkeerde been wordt gezet. Hierbij wordt een goede vaart in het verhaal gecreëerd, welke ook wel nodig is om alle wendingen te plaatsen, maar waardoor het voor de lezer ook moeilijk wordt om het boek neer te leggen....steeds opnieuw benieuwd naar de nieuwe situatie.

Gillian Flynn heeft een prettige en soepele schrijfstijl en weet af en toe te verrassen met mooie zinnen:
" Nick en ik passen bij elkaar. Ik ben een tikkeltje teveel, hij een tikje te weinig. Ik ben een doornstruik, vol stekels door teveel aandacht van mijn ouders, hij is een man met duizenden kleine steekwonden die zijn vader hem heeft toegebracht. Mijn doornen passen daar precies in".
Moeilijk om te bepalen is of dit nu een literaire thriller is of juist spannend proza: in het verlengde van alle schijn in het boek - ook hier geldt dat niets is wat het lijkt....beide lezersgroepen zullen tevreden zijn en met verbazing het boek neerleggen wanneer het gelezen is.

In het toewerken naar de uiteindelijke apotheose en in het ontbinden van alle perikelen houden Amy en Nick elkaar in een wurggreep, waarbij het aftikken ervan leidt tot gezichtsverlies voor de een of de ander. Het slechtste in elkaar naar boven halen, dromen van de overgave en ondergang van de ander, leiden tot een continuerend kat- en muisspel. Het opzeggen van deze explosieve en sensitieve relatie leidt tot gevaar, met psychologische ziekteneigingen op de voorgrond en een kijk in het donkerste van ons brein.....
Nooit gedacht dat iemand dat op deze wijze en zo intrigerend zou kunnen verwerken in een bloedstollend verhaal!

" We hadden jaren gestreden over de macht om ons huwelijk, over ons liefdesverhaal, over ons levensverhaal. Ik was uiteindelijk weggespeeld. Ik had een manuscript gecreëerd, zij een leven ".

En dat is wat Gyllian Flynn heeft gedaan....een fantastisch boek gecreëerd vol waarheid, leugens, fictie, non-fictie en alles wat zelf nog bedacht kan worden!!

Meer recensies van Paul Wormsbecher