HEKSEN EN HORROR - THRILLER MET EEN VLEUGJE COMING OF AGE!!

HET NACHTHUIS is het meest recente boek van Jo Nesbo en opnieuw wijkt hij af van de Harry Hole serie met een stand alone die meer horror- en griezelelementen bevat dan eerder. Dit smaakt voor mij duidelijk naar meer en ik ben zeer verheugd over de inhoudelijke kwaliteit van dit boek.

Het vergelijk met Stephen King is snel gemaakt, gezien een aantal elementen die aantoonbaar in de boeken van King voorkomen: bibliothecaresse (Ardelia Lortz - De man met het litteken), een verlaten bos met geluiden en beelden (Lisey's verhaal), de man in het zwarte pak (Alles is eventueel - 1408), hekserij (De donkere toren deel 2) en vermiste tieners, met in plaats van bloedzuigers insecten, die nog het meest doet denken aan Stand by me en onderdeel zijn van de coming of age invloed.
Gekoppeld aan in het algemeen veel voorkomende zaken als een verlaten huis in een kleine gemeenschap maken de ingrediënten uit het horror-genre compleet.
Een grote valkuil om daarmee te vervallen in een standaard verhaal in gekende paden.

Niets van dit alles is echter waar: Nesbo weet te verrassen met een zeer originele invulling van al deze afzonderlijke elementen en dat is zeer goed gelukt.
De beginscene is daarin prachtig en legendarisch : zeer filmisch wordt beschreven hoe een tiener verdwijnt in een telefooncel; nu al goed voor een verfilming op niveau.
Het vormt de opmaak waarin kattenkwaad uitmondt in een opeenvolging van magische en ongelooflijke zaken, die hangen tussen boven- en onderwereld en ook lang blijven naspoken in het hoofd.
De lezer krijgt geen rust, er zijn continue nieuwe ontwikkelingen.

Richard Elauved, geadopteerd door zijn oom en tante na de dood van zijn ouders, komt vanuit de grote stad in de kleine gemeenschap van Ballantyne terecht en verveelt zich stierlijk. Gepest en behorend bij de "onderste kaste" in de klas gaat hij op zoek naar spanning en vertier. En dat loopt niet goed af!!

De schrijfstijl van Nesbo is kort en duidelijk, waarbij de karakters van de hoofdpersonen vrij vlak blijven en niet teveel uitgediept worden; dit houdt de volledige aandacht op het sterke verhaal en noopt tot continue doorlezen. Korte hoofdstukken in een relatief weinig bladzijden tellend boek zorgen voor een natuurlijke vaart in het verhaal.
Opgemerkt zij dat mogelijk het tweede gedeelte van Deel I iets te lang van stof is, maar dat doet verder geen afbreuk aan de sterkte van dit boek.

' Dat ik kon bepalen en niet bepalen wat er ging gebeuren, alsof het verhaal een eigen wil had, een innerlijke logica. Als dat het geval was, kon het dan ook stoppen? Of was het gewoon een nachtmerrie, waarin je optreedt als hulpeloze toeschouwer die niet wil horen en zien, maar het wel moet.....In dat geval zou ik nu graag wakker worden! '

Deel II en III doen je heel anders kijken naar het eerder gelezen deel I en met een dubbele plottwist weet Nesbo zijn lezer te verbazen. Wat een effect!
De wervelwind in spanning en het continue situaties oproepen die op het verkeerde been zetten, zijn wat mij betreft een geslaagde combinatie en voelen bij tijd en wijle fantastisch aan.
Wisselingen in de tijd en de vraag of fantasie of realiteit aan de orde is, geven een blijvende beklemmende druk en onzekerheid.
Het boek zit ingenieus in elkaar en het onderlinge verband tussen de afzonderlijke delen I, II en III maakt een wenteling in het hoofd actueel; hoe dit nu weer te plaatsen en te combineren in het grote geheel?

' Het drong tot me door dat er allerlei zaken waren die ik niet kon zien. Misschien ook niet wilde zien....'

Jo Nesbo begeeft zich op een nieuw pad in een voor hem nieuw genre, en dat gaat hem steeds beter af, uitstekend zelfs! Het boek kan wedijveren met al gearriveerde auteurs uit dit genre en draagt alles in zich om een blijver te worden. Hulde voor het niveau, de schrijfstijl en de compleet complexe inhoud van dit boek !!!

Dank Hebban en Uitgeverij De Bezige Bij voor het beschikbaar stellen van dit boek.

Meer recensies van Paul Wormsbecher