zal het hart de idealen overtreffen

Pederebooksandtravel 13 augustus 2024
In “De Finse Katoenmolen” speelt zich af eind 18e eeuw in Finland, Turku. Een tijdperk met de nieuwe industrieën. We leren we Jenny Malmström kennen. Zij is een jonge weduwe en heeft ook een kind verloren bij de geboorte. Zij zet zich in voor het verbeteren van de positie van de vrouw en voor betere levensomstandigheden voor de werknemers. Ze organiseert, samen met veel welgestelde vrouwen, verschillende evenementen zodat ze geld kunnen inzamelen om aan goede doelen te schenken. Ze is een vrouw met het hart op de juiste plaats.
Om de levensomstandigheden hopelijk te kunnen verbeteren gaat ze met Fredrik Barker, de zoon van de eigenaar van de katoenfabriek, praten. Echter blijkt Fredrik een heel arrogant persoon te zijn en staat hij loodrecht tegenover alles waar Jenny voor vecht. Maar toch is er een bepaalde aantrekkingskracht. Jenny komt hier in tweestrijd. Zal ze haar hart volgen of blijft zij haar principes trouw ?
Een mooie historische roman over een sterke vrouw Jenny. Jenny zit niet te wachten op de liefde. Ze wordt regelmatig voor de keuze gesteld, hart volgen of alles waar ze voor vecht voorrang geven nl. Vrouwen laten studeren, vrouwen een stem geven en betere leefomstandigheden voor de arbeiders. Alle personages zijn heel goed beschreven en het verhaal kent de nodige diepgang. Alles is zo mooi, beeldend omschreven zodat je de situaties direct voor ogen kunt halen.
Zal Jenny haar principes trouw kunnen blijven of zal ze uiteindelijk haar hart volgen…..

Meer recensies van Pederebooksandtravel