een heel mooie meeslepende roman over het doorzettingsvermogen van vrouwen

Het boek speelt zich af in de periode van 1901-1909 en is het eerste deel van de “Parels van Stockholm/serie.
December 1901, het hotel heeft het financieel niet gemakkelijk. Het bestuur besluit om Wilhelmina Skogh aan te nemen als nieuwe directeur. Dit is wel een bijzondere keuze want in die tijd was het nog een echte mannenwereld. Wilhelmina is niet van de gemakkelijkste maar dat is juist hetgeen dat het hotel nodig heeft om het tij te doen keren. Zij weet wat ze wil en at er nodig is om het hotel terug rendabel te maken.
Ottilia, die eerst in een ander hotel van Wilhelmina werkte doet de overstap naar het Grand Hotel en wordt daar hoofd Roomservice. Dit is weerom een van de grote veranderingen daar haar voorganger ook een man was. Zelfs ook de bediening van de roomservice hebben altijd mannen geweest. Beetje bij beetje worden er meer en meer veranderingen doorgevoerd.
In het eerste deel hebben we voornamelijk te maken met het leven van een aantal vrouwen in het hotel Hoe zij vechten voor het hotel en voor zichzelf. Vrouwen met een enorm doorzettingsvermogen. Zij proberen samen aan elk probleem een oplossing te bieden waardoor collegialiteit uitgroeit tot vriendschappen.

Dit boek is een hele fijne roman dat heel vlot wegleest. Er gebeurt heel wat in het boek en bij elke gebeurtenis blijft men juist lang genoeg hangen waardoor het boek geen moment verveelt. Je krijgt het gevoel of je mee werkt, leeft in dit hotel en dat vind ik altijd fijn.
Ik kijk alvast uit naar Deel 2.

Meer recensies van Pederebooksandtravel