een verhaal over zusterliefde met vooruitstrevende onderwerpen

Pederebooksandtravel 31 augustus 2024
Daar ik zeer enthousiast was over het eerste deel van “De zussen van Fjälbacka” was ik ook zeer benieuwd naar deel 2 “Grote dromen”. Mijn verwachtingen lagen hoog.
Het verhaal start in 1909 met Charlotte. Zij vertrekt per boot naar Amerika. Ze wil daar haar geluk vinden bij haar zus Sigrid die al eerder Fjällbacka verlaten heeft samen met haar man Alexander. Daar Charlotte de Engelse taal nog niet machtig is verblijft ze bij haar zus Sigrid. Ze gaat daar haar grote droom waarmaken terwijl haar zussen en Ruth nog in Zweden blijven.
Het verhaal gaat voornamelijk over de onderlinge band van de zussen en hun vroegere dienstmeisje/vriendin Elvira. Er wordt het meeste aandacht besteed aan het levensverhaal van Charlotte, Elvira en Ruth. Het boek wordt dan ook vanuit hun perspectief geschreven. De andere zussen worden wel aangehaald maar blijven meer op de achtergrond.
Charlotte is iemand die voorloopt op haar tijd. Ze houdt er meerdere heren op na wat voor die periode maatschappelijk niet aanvaard werd.
Ook het onderwerp homoseksualiteit komt hier aan bod. Ook weer een onderwerp dat in die tijd taboe was. In het boek krijgen we ook een portie drama door een verkrachting. Hierdoor verkrijg je een bepaalde lichte spanning doorheen het boek.
Het is een mooi, krachtig verhaal dat vlot weg leest en leuk maar ook wel ontroerend blijft tot op het einde. Het is mooi om lezen hoe elke zus haar eigen weg gaat en van jong meisje opgroeit naar een volwassen vrouw die haar dromen waarmaakt. Ook de familieband, die niet stuk te krijgen is, krijgt hier de aandacht. Een krachtig verhaal dat mooi aansluit op het eerste deel met heel goed uitgewerkte, vooruitstrevende personages. Ook de cover sluit perfect aan bij het eerste deel.

Meer recensies van Pederebooksandtravel