een boek vol avonturen

In deze tweede verhalenbundel over de Witcher Geralt Van Rivia volgen we wederom een aantal avonturen waarin deze keer ook andere personages, zoals Yennefer en Ranonkel, meer diepgang krijgen. Geralt zelf komt hier meer en meer met zichzelf in conflict omdat hij in de monsters die hij bestrijdt zichzelf een beetje terugvindt. Hij is immers ook een mutatie.
Een kort overzicht van de verhalen uit deel 2:
Onbegrensde mogelijkheden.
Geralt gaat samen met Ranonkel en een groep drakenjagers op jacht naar een gouden draak. Geralt hoopt zo weer contact te krijgen met Yennefer die zich bij de groep heeft aangesloten. Gezien de verschillende motieven in het jacht- gezelschap is een onderlinge strijd onvermijdelijk.
Mooi verhaal met een verrassende plotwending.
Een ijssplinter
Het tweede verhaal in de bundel draait rond Geralt en Yennefer samenwonend in een grote stad. Geralt kan niet wennen aan het leven in de stad terwijl Yennefer zich daar als een vis in het water voelt.
De verschillen tussen beide geliefden worden duidelijker.
Het eeuwige vuur
Samen met Ranonkel komt de hekser tegenover een vormveranderaar te staan die het evenbeeld van een zakendoende kennis aanneemt. Tijdens de wilde jacht op de vormveranderaar blijkt dat de zaakjes die deze doet verbazingwekkend winstgevend zijn.
Met wat minder actie maar met meer humor kent dit verhaal ook weer een leuke twist op het einde.
Een klein offer
En plaatselijke heerser is verliefd op een sirene en huurt onze hekser in om haar te overhalen in een huwelijk. Quasi tegelijkertijd moet Geralt uitvissen hoe en waarom de bemanning van een vissersboot uit een dichtbij gelegen dorpje uitgemoord werd.
Komt er nog bij dat een knappe vrouwelijke bard verliefd is op Geralt en hij zich vragen stelt over wat hij eigenlijk wil in de liefde.

Het zwaard der voorzienigheid
Tijdens een missie in het woud Brokilon ontmoet Geralt een weggelopen meisje. De heersende dryaden van het woud tolereren geen mensen in hun domein en dreigen iedereen onmiddellijk te doden. De hekser komt hierdoor in zware problemen.

Iets meer
In dit laatste verhaal van het boek raakt Geralt gewond. Terwijl hij ligt te ijlen heeft hij visioenen over Yennefer en Ciri, het meisje dat hij heeft gered in het vorige verhaal.
Dit laatste deel van Het zwaard der voorzienigheid doet het verlangen stijgen om over de volgende avonturen van de hekser en zijn vrienden te lezen. Het volledige boek leest vlot en geeft ons tevens een beter inzicht in het karakter van Geralt Van Rivia.

Meer recensies van Pederebooksandtravel