wat een topper !

Pederebooksandtravel 03 september 2024
Wanneer Bruce het oude landhuis St. Sidwelk Manor erft van een voor hem onbekend familielid, verhuist het gezin naar Cornwall. Als ze daar aankomen voelt het gezin, vooral Olivia en hun dochter Tabitha negatieve energie in het landhuis. Het huis voelt heel kil en ‘s nachts horen ze iemand wenen. Bruce gelooft niet in die onzin en houdt voet bij stuk dat het de wind is en de typische geluiden van een oud huis. Als hun tante Antoinette op bezoek komt beweert zij dat er een ziel in het huis blijven hangen is. Ze raadt aan om Pixie Tate, een paranormaal begaafde, te contacteren. Pixie zou in de mogelijkheid zijn om de ziel de weg te wijzen naar het licht. Pixie wil de familie helpen en betrekt met haar vriend Ulysses naar Cornwall. Om de ziel haar weg naar het licht te tonen moet Pixie in het verleden duiken. Ze moet honderd jaar in de tijd teruggaan naar het moment dat Felix verdween en nooit teruggevonden werd. Pixie komt 11 dagen voor het verdwijnen van Felix in het verleden terecht. Ze komt in het lichaam van de gouvernante. Ze krijgt een enorm goede band met de vrouw des huizes en raakt meer en meer emotioneel betrokken bij de geschiedenis van de familie en de kinderen. Ze staat voor hartverscheurende keuzes want een ding is zeker, ze mag de geschiedenis niet veranderen.
‘Schaduwen in de tijd’ van Santa Montefiore is het eerste deel van een driedelige serie rond de paranormaal begaafde Pixie Tate. Ik werd helemaal in het verhaal meegezogen. Het verhaal wordt deels verteld vanuit het hedenen grotendeels vanuit het verleden, door Pixie verteld vanuit de ik-vorm. De personages zijn zeer goed uitgewerkt en je kan je zo in de personages inleven. Je begrijpt hun gedachtengang en wat ze voelen. De omgeving wordt heel beeldend omschreven. Onderwerpen zoals rechten van een vrouw honderd jaar geleden, verschil tussen arm en rijk,… krijgen hier ook aandacht. Ook het stilletjes aan bewust worden van deze onrechtvaardigheid wordt hier aan bod gebracht. De spanning wordt zeer goed aangehouden en je wil weten wat er met Felix gebeurd is en wat tussen Pixie en Cavill ? Het is eigenlijk een historische roman met spanning van een detective en een paranormale tint. Een absolute topper voor mij. Ik kijk alvast uit naar het tweede deel in de reeks met Pixie.

Meer recensies van Pederebooksandtravel