een boek vol emoties

“Tel de sterren” is geschreven vanuit twee periodes. Het boek start in 1960 - New York.
Rita Klein moet haar studies stoppen wegens een onverwacht zwangerschap. Ze wordt naar een tehuis gebracht waar ze na een verblijf van 5 maanden haar pasgeboren baby, een zoontje die ze David noemt, moet afstaan. Deze beslissing is door haar ouders genomen daar Rita nog niet volwassen is.
Rita voelt zich heel eenzaam, er is een deel van haar weggenomen. Gelukkig kan ze een vakantiejob doen, voor haar geregeld door haar vader, en hierdoor kan ze haar gedachten wat verzetten.
Ze ontmoet er de Nederlandse Jood Jacob Nassy die nog steeds de gevolgen van een traumatiserende jeugd draagt opgelopen tijdens de holocaust. Maar door Jacob te ontmoeten vindt Rita terug wat vreugde in het leven.
De tweede periode waarin het verhaal zich afspeelt is in 1941 - Den Haag. Nederland zit volop in de oorlog. Cornelia Vogel werkt tot haar grote ergernis voor het Ministerie van Inlichtingen. Een baantje dat ze door de hulp van haar vader verkregen heeft. Haar vader, die niets liever doet dan de Duitsers als vriend te houden, denkt dat hij belangrijk werk voor de Duitsers doet. Cornelia wordt tewerkgesteld in de Hollerith-bunker waar ze dmv ponsbanden alle Nederlandse inwoners moet registreren, een zogezegde volkstelling. Maar al snel komt ze erachter dat dit dient om de niet-geregistreerde Joden te identificeren. Cornelia probeert al wat in haar mogelijkheden ligt te doen om die mensen te redden. Ze gaat zelfs zo ver dat ze haar eigen leven riskeert.. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Rita en Cornelia, weliswaar vanuit verschillende tijdsgeesten. De opbouw is zeer goed. Ik werd al bij de keel gegrepen vanaf het eerste hoofdstuk. De personages Rita en Cornelia werden levensecht uitgewerkt. Je voelt ze beiden heel goed aan, je leeft werkelijk mee in hun niet al te gemakkelijke leven waardoor ik het boek af en toe even terzijde moest leggen om emoties te laten indalen.
De rode draad door deze verhalen is de Hollerith computer.
Tel de sterren leest enorm vlot, een prachtig meeslepend verhaal waar liefde, onvoorwaardelijke vriendschap, vertrouwen maar ook verlies en angsten en zeker onrechtvaardigheid centraal staan.

Meer recensies van Pederebooksandtravel