Een trage start maar zeker de moeite waard om door te zetten

Pederebooksandtravel 30 september 2024
Sonja probeert, na haar scheiding van Adam, de voogdij over hun zoon Tómas te krijgen. Als het haar niet wil lukken is ze ten einde raad. Ze staat er tenslotte financieel ook helemaal alleen voor, dus juridische bijstand kan ze zich niet veroorloven. Plots krijgt ze de mogelijkheid om op korte termijn veel geld te verdienen. Een heel aanlokkelijk aanbod! Ze zou dan uiteindelijk niet meer afhankelijk zijn van haar ex. Ze moet vanuit Engeland een pakje cocaïne overbrengen naar IJsland. Maar wat ze niet beseft is eens ingestapt in het drugscircuit verlaat je het nooit meer.
In het begin vond ik het boek nogal traag op gang komen, daarom ook geen vier sterren. We leren Sonja kennen die op het vliegveld haar bagage laat inchecken met als inhoud de cocaïne. Zij zal er alles aan doen om haar zoon terug bij haar te krijgen. Het boek is geschreden vanuit het perspectief van Sonja. De verschillende relaties, zoals met haar ex, haar vriendin? Agla worden goed beschreven. We krijgen de strijdlust van een moeder te lezen die vecht om haar zoon terug bij haar te hebben. Ook de bijna op pensioen gestelde douanier Bragi leren we beter kennen. Wat zijn achtergrond is en waarom hij Sonja in het oog houdt. Eens wat verder in het boek bent begint de spanning op te bouwen en was ik blij dat ik toch doorgezet heb dit boek te lezen. Er wordt ook verduidelijkt waarom bepaalde keuzes genomen worden waardoor je begrip krijgt voor bepaalde handelingen, ook al zijn ze niet goed. Een goed begin voor de Reykjavik Noir-serie.

Meer recensies van Pederebooksandtravel