Een mooi en meeslepend vervolg in Afrika

Pederebooksandtravel 13 september 2024
Na het lezen van het eerste deel van de Ivy-serie was ik al direct benieuwd hoe het verhaal van Ivy, Sanele en hun dochters verder zou gaan.
Het verhaal speelt zich af in Kenia in het jaar 1926. In deze tijd werd het huwelijk van een witte vrouw en een zwarte man nog altijd niet aanvaard. Na het overlijden van haar eerste man gaat Ivy verder met haar leven. Haar dag wordt gevuld met het onderhouden en runnen van Edgecumbe Farm. Dit doet ze samen met haar man Sanele en hun twee dochters Ebony en Hope. Tot plots de neef van haar eerste man op de stoep staat en Edgecumbe Farm claimt. Hij beweert dat hij de rechtmatige erfgenaam zou zijn. Ivy en haar gezin worden van de een op de andere dag uit huis gezet en vertrekken naar Nairobi waar ze onderdak krijgen bij de heer Jeevanjee.
Als Ranjana’s echtgenoot plotseling overlijdt, ziet ze zich genoodzaakt om te vluchten. De traditie zegt dat ze haar echtgenoot moet volgen op de brandstapel. Daar er een enorme vriendschap ontstaan is tussen Ranjana en Ivy, vlucht ze naar Kenia. Maar ook haar reis verloopt niet zoals ze gehoopt heeft. Wat een mooi en sterk vervolg van deze serie. Je kruipt weerom direct in de sfeer van het koloniale Afrika. Sarah L. Weet alles tot leven te brengen met haar beeldende, sfeervolle schrijfstijl. Je voelt de emoties van zowel Ivy als Ranjana heel goed aan. We volgen het leven van deze twee personen met daarbij zeer mooie beschrijvingen van de Afrikaanse landschappen en hun liefde voor de dieren. Je waant je mee op safari. Het verhaal wordt vanuit twee perspectieven verteld. Het perspectief van Ivy, die we al kenden vanuit het eerste deel en nu ook het perspectief van Ranjana die we in het eerste deel vluchtig leren kennen hebben. Twee sterke, zelfstandige vrouwen die naarmate ze verder gaan in het verhaal hun onderdanig gedrag dat door hun cultuur van hen gevraagd wordt toch naar de achtergrond verschuiven en meer voor hunzelf en wat ze willen gaan opkomen. Een verhaal waar de twee vrouwen het hard te verduren krijgen maar de hoop niet laten varen. Sarah L heeft voor een spannend en pakkend plot gezorgd waar de verschillende verhaallijnen samenkomen. Een einde waarbij je al direct nieuwsgierig bent naar deel drie van deze serie. Kortom een prachtig, meeslepend vervolg. Ik ben fan !
⭐️⭐️⭐️⭐️,5

Meer recensies van Pederebooksandtravel