Lezersrecensie
Vlaamse Impressionist wordt “Prins van het Luminisme”
Er zijn kunstboeken en kunstboeken. Het boek waarvan hier sprake noem ik een pareltje.
Dit werk is verschenen naar aanleiding van de tentoonstelling “Emile Claus – Prins van het luminisme”, te zien in het kunstmuseum Mudel in Deinze, “Museum van Deinze en de Leiestreek”, van 27 september 2024 tot 26 januari 2025. De tentoonstelling is er gekomen ter herdenking van de schilder die precies honderd jaar geleden, 1924, is overleden.
Dus eind deze maand, bij het schrijven van deze boekbespreking, is de tentoonstelling afgelopen.
Na enkele weken publiciteit op de Vlaamse televisie besloten we kaartjes te kopen voor het eerste weekend na de opening.
Grote drukte in het museum uiteraard (maar niet echt eivol), want het loont werkelijk de moeite.
Emile Claus wordt in de korte inhoud van het boek de belangrijkste Belgische impressionist genoemd. (Maar er zijn er uiteraard veel meer naast Claus; ik zou denken dat men over een jaar, in 2026, met de zelfde logica op de zelfde wijze het honderdjarige overlijden van Théo van Rysselberghe zal gedenken, en dan een minstens even gedenkwaardig overzichtswerk als catalogus zal uitbrengen; op dat ogenblik zal men TvR een minstens even belangrijke Belgische impressionist noemen, mark my words)
Deze catalogus is samengesteld en becommentarieerd door een curator van het Gentse kunstmuseum MSKG, Johan de Smet, en was in drie talen te koop aan de receptie van het Mudel (ik heb het me toen ter plaatse meteen aangeschaft).
Een groot deel van Emile Claus’ werken zijn in kleur in dit groot formaat boek afgedrukt, begeleid met tekst en uitleg, die verwerkt is in wat eigenlijk een biografie van de schilder is. In grote lijnen is de inhoud chronologisch opgesteld, verder thematisch gegroepeerd in hoofdstukken die de evolutie in Claus’ kunstwerk aangeven.
Het weze gezegd, het is een mooi verzorgd werk; zelfs zonder de teksten te lezen blijft het een fraai inkijkboek.
Het boek wàs te koop in het museum, want december verleden jaar was een klasgenote van onze tekenacademie er naar toe geweest, en wist me te vertellen dat na amper 2 maanden de Vlaamse versie reeds was uitverkocht. Een blik op ’t internet leerde me dat het boek toen was uitgeput (op het ogenblik van dit schrijven blijkt een “slimme” Nederlander in zijn handelszaak in Antwerpen het Vlaamse boek nu te verkopen mits een opleg van 20% op de museumprijs, terwijl de Engelse versie op de zelfde website aan de oorspronkelijke prijs wordt aangeboden). Volgens de Hannibal Books uitgeverssite “zou” de Vlaamse versie terug verkrijgbaar zijn aan de normale prijs van 55 euro, echter, Nederlandse tweedehandssites hanteren weer een opleg (hoe kan het ook anders).
Dus het zou me niet verwonderen dat ik in de toekomst de gelukkige bezitter van een collectorsitem wordt.
Dit werk is verschenen naar aanleiding van de tentoonstelling “Emile Claus – Prins van het luminisme”, te zien in het kunstmuseum Mudel in Deinze, “Museum van Deinze en de Leiestreek”, van 27 september 2024 tot 26 januari 2025. De tentoonstelling is er gekomen ter herdenking van de schilder die precies honderd jaar geleden, 1924, is overleden.
Dus eind deze maand, bij het schrijven van deze boekbespreking, is de tentoonstelling afgelopen.
Na enkele weken publiciteit op de Vlaamse televisie besloten we kaartjes te kopen voor het eerste weekend na de opening.
Grote drukte in het museum uiteraard (maar niet echt eivol), want het loont werkelijk de moeite.
Emile Claus wordt in de korte inhoud van het boek de belangrijkste Belgische impressionist genoemd. (Maar er zijn er uiteraard veel meer naast Claus; ik zou denken dat men over een jaar, in 2026, met de zelfde logica op de zelfde wijze het honderdjarige overlijden van Théo van Rysselberghe zal gedenken, en dan een minstens even gedenkwaardig overzichtswerk als catalogus zal uitbrengen; op dat ogenblik zal men TvR een minstens even belangrijke Belgische impressionist noemen, mark my words)
Deze catalogus is samengesteld en becommentarieerd door een curator van het Gentse kunstmuseum MSKG, Johan de Smet, en was in drie talen te koop aan de receptie van het Mudel (ik heb het me toen ter plaatse meteen aangeschaft).
Een groot deel van Emile Claus’ werken zijn in kleur in dit groot formaat boek afgedrukt, begeleid met tekst en uitleg, die verwerkt is in wat eigenlijk een biografie van de schilder is. In grote lijnen is de inhoud chronologisch opgesteld, verder thematisch gegroepeerd in hoofdstukken die de evolutie in Claus’ kunstwerk aangeven.
Het weze gezegd, het is een mooi verzorgd werk; zelfs zonder de teksten te lezen blijft het een fraai inkijkboek.
Het boek wàs te koop in het museum, want december verleden jaar was een klasgenote van onze tekenacademie er naar toe geweest, en wist me te vertellen dat na amper 2 maanden de Vlaamse versie reeds was uitverkocht. Een blik op ’t internet leerde me dat het boek toen was uitgeput (op het ogenblik van dit schrijven blijkt een “slimme” Nederlander in zijn handelszaak in Antwerpen het Vlaamse boek nu te verkopen mits een opleg van 20% op de museumprijs, terwijl de Engelse versie op de zelfde website aan de oorspronkelijke prijs wordt aangeboden). Volgens de Hannibal Books uitgeverssite “zou” de Vlaamse versie terug verkrijgbaar zijn aan de normale prijs van 55 euro, echter, Nederlandse tweedehandssites hanteren weer een opleg (hoe kan het ook anders).
Dus het zou me niet verwonderen dat ik in de toekomst de gelukkige bezitter van een collectorsitem wordt.
2
Reageer op deze recensie