Europa, eenheid in verscheidenheid

Peter Bakema 29 augustus 2024 Auteur
‘In Europa’ is een geslaagde mengeling van geografie en geschiedenis. We reizen kriskras door het 20ste-eeuwse Europa en bezoeken historische plaatsen in chronologische volgorde. Mak vertelt wat er in die plaatsen te zien is en wat er zich heeft afgespeeld. Kort door de bocht reizen we van de Eerste naar de Tweede Wereldoorlog en via de val van de Muur naar de omwentelingen in Oost-Europa.

Ondanks alle conflicten schetst hij een beeld van Europa als een eenheid in verscheidenheid. Als lezer ga je nu en dan kopje onder in de feiten, maar Mak is een geboren verteller en houdt je bij de les.

We zijn nu 25 jaar later en het Euroscepticisme is gegroeid, zoals blijkt uit zijn latere boek ‘Grote verwachtingen’. Recente ontwikkelingen als de coronacrisis, de oorlog in Oekraïne en het opkomende nationalisme, zullen een ander beeld van Europa opleveren. Toch blijft deze synthese van reizen en weten een unieke prestatie.

Meer recensies van Peter Bakema