Eén van de vele zwarte bladzijden tijdens WOII in het SS-concentratiekamp Auschwitz.

Peter Marks 27 oktober 2024
DE APOTHEKER VAN MENGELE werd geschreven door PATRICIA POSNER en in 2018 uitgegeven bij Uitgeverij Omniboek. Het betreft het verbijsterende, verontrustende en het soms waanzinnige verhaal over Victor Ernst Capesius als de apotheker van Mengele. Het is bijzonder goed en gedetailleerd geschreven met voetnoten die verwijzen naar de geraadpleegde bronvermelding. In het SS-concentratiekamp Auschwitz maakte de in Roemenië geboren Capesius deel uit van een op volle toeren draaiende moordmachine. Hij had hij voor zichzelf een intellectueel compromis gesloten om zijn omstreden diensten te rechtvaardigen. Na de oorlog werd hij aangehouden en opgesloten in de gevangenis. Hij wrong zich in allerlei bochten om een veroordeling als oorlogsmisdadiger te ontlopen, waarin hij niet slaagde.

Tijdens het lezen liepen de rillingen over mijn rug en had ik de neiging om het boek weg te leggen. Maar uit respect voor de inspanning van de auteur om het verhaal op te schrijven heb ik het toch met gereserveerde belangstelling uitgelezen. Veel zaken kwamen aan de orde die ik tot heden niet wist. Onbegrijpelijk is het om te lezen dat de verderfelijke Capesius, die actief meedeed aan de holocaust, beweerde dat hij zijn christelijke geloof tijdens de oorlog had behouden.

Meer recensies van Peter Marks