Hypocrisie ten top.

Peter Marks 27 juni 2024
DE REGEN KWAM VAN BINNEN werd geschreven door DENNIS BIESMA en in 2022 uitgegeven bij Palm Uitgevers.

Het betreft een indrukwekkend verhaal waarvan de auteur zegt dat er mensen zullen zijn die tijdens of na het lezen zich aangesproken of beledigd zullen voelen. Dat is volgens de auteur niet erg. Dennis schrijft hoe hij zijn jeugd heeft beleefd binnen de gemeenschap van de Jehovah’s Getuigen. Een jeugd van indoctrinatie over het “ware” geloof binnen die gemeenschap. Bij die gemeenschap vervult hij zijn plichten zoals die van hem worden verwacht. Maar hij wordt ouder en ontdekt dat er meer is dan het leven bij de Jehovah’s Getuigen. Met wat inlevingsvermogen begrijp je zijn strijd hoe hij daar mee om moest gaan. Frappant is dat het kerkgebouw van de religieuze gemeenschap in Den Haag waarbij ik als lezer ben opgegroeid verkocht is aan de Jehovah’s Getuigen en het een Koninkrijkszaal werd. Het boek is vlot geschreven en een eerlijk verslag over waar opvoeding binnen de Jehovah’s Getuigen toe kan leiden. Opvallend zijn de verstikkende regels waar men zich binnen die gemeenschap aan moest houden. Verstikkende regels die er toe leidden dat Dennis zich na een innerlijke strijd kon los weken van de Jehovah’s Getuigen.

Meer recensies van Peter Marks