Geschiedenis met een knipoog.

Peter Marks 15 januari 2024
Fabian de Ligt is docent geschiedenis en wilde om de universitaire ladder te kunnen beklimmen een proefschrift schrijven over het leven en de werken van de bekende kunstschilder Johannes Vermeer. Hij bracht daarvoor een bezoek bij een oude pater. De pater betrof Ignatius Kempers die in een apart gedeelte van een leefgemeenschap in Delft van de jezuïetenorde woonde. De pater was in de veronderstelling dat hij werd bezocht door Victor van Atten zijnde een oud leerling van hem. Die naam stond zo geregistreerd op de bezoekerslijst. Fabian vond dat best en liet dat zo. De pater liet aan Fabian een pak papier zien waarover hij vertelde dat dit zijn levenswerk was en belangrijke informatie over Vermeer bevatte.

Pater Ignatius wist dat zijn einde naderbij kwam. Maar niet dat zijn vermoeden zo snel uit zou komen. Hij vertelde aan zijn bezoeker, waarvan hij nog steeds dacht dat het zijn oud leerling Victor betrof, dat het uit vele pagina’s bestaande manuscript behouden moest worden. Toen de pater in het bijzijn van Fabian het loodje legde, greep Fabian zijn kans en nam het manuscript onder zijn hoede. Met een smoes zei hij tegen de toegesnelde hulpverleenster dat hij over het levenswerk van de pater zou waken en verliet hij met medeneming van het manuscript het toneel. Dat had hij beter niet kunnen doen want dat hij zich daarmee in de nesten zou werken zou gauw blijken. Later vroeg Fabian zich ook af wat hij op zijn hals had gehaald door het manuscript mee te nemen.

DE SCHADUW VAN VERMEER werd geschreven door JEROEN WINDMEIJER en in 2023 uitgegeven bij HarperCollins Holland. Ook dit verhaal werd geschreven met een knipoog, zoals ik de auteur ook eens over zijn andere werken hoorde zeggen. Jeroen Windmeijer is wederom in staat gebleken om aan de hand van geschiedkundige elementen een thriller te schrijven. In tegenstelling tot zijn eerdere werken voldeed De schaduw van Vermeer niet aan mijn verwachting. Het verhaal kwam bij mij enigszins onvolwassen over. Wat niet wegneemt dat ik het met plezier en met respect voor de auteur heb gelezen.

Meer recensies van Peter Marks