Een knap staaltje voor een debuut.

Peter Marks 23 juli 2024
In de mondaine Gooise landstreek ligt de evenzo mondaine plaats Blaricum met vriendelijke inwoners waar bijna iedereen elkaar kent. Een plaats waar Valérie en haar adoptie zus Aisha De Saussure liefdevol bij hun ouders opgroeiden. Beide zussen zijn getalenteerd en bespelen samen virtuoos hun muziekinstrument. Ze worden pianozussen genoemd. Inmiddels volwassen geworden wonen zij samen in een riante villa met zwembad die speciaal voor hen in gescheiden appartementen is ingedeeld. Tijdens optredens ligt het publiek aan hun voeten. Tegen de zin van Valérie wordt Aisha verliefd op Niek van Velden die het met drugsgebruik niet zo nauw neemt. Als hij Aisha daarbij betrekt komen de geplande pianoconcerten in gevaar.

Op het verjaardagsfeest van hun moeder spelen Valérie en Aisha de sterren van de hemel. Dankzij haar adoptiemoeder heeft Aisha op muzikaal gebied zich goed kunnen ontwikkelen. Daarom wil Aisha niet terugdenken aan de tijd dat het met haar minder ging. En al helemaal niet aan het geluid van het dichtritsen van de zwarte lijkzak waarin het stoffelijk overschot van haar biologische moeder bevond.

Hoewel het Gooi een mooie streek is wil dat nog niet zeggen dat criminelen daar niet huishouden. Daar is de politie, die onder leiding van officier van justitie Rixt van Leeuwen onderzoek doet naar een crystal meth-lab, inmiddels ook achter gekomen. Terwijl Rixt worstelt met haar huwelijk doet zij dat ook met het onderzoek naar een criminele drugbende. Voor haar is het een prestigeproject en hoopt daarmee te kunnen scoren.

Als winnaar bij Hebban van DUBBELSPEL, geschreven door BREGJE REBERGEN, ontving ik het recensie-exemplaar van XANDER UITGEVERS dat ik met meer dan normale belangstelling heb gelezen. Dubbelspel betreft het debuut van deze auteur en is het eerste deel van een serie. De verhaallijnen passen naadloos in elkaar. Het is professional, heerlijk eigentijds, luchtig en met aandacht voor details geschreven. Een spanningsboog dwong mij tot doorlezen. Het venijn van het verhaal zit in de staart. Enigszins voorspelbaar maar toch knap verzonnen. Om het verhaal beter te kunnen begrijpen verdient het aanbeveling om iets over dissociatieve stoornissen te lezen. Ik kijk uit naar het vervolg van deze officier-serie.

Meer recensies van Peter Marks