Een meesterwerk.

Peter Marks 20 augustus 2024
Terwijl twee oude welgestelde mensen Leslie en Anne Randolph de bijbel lazen werd hen op een gewelddadige manier het leven benomen. De oude man lag op de vloer en de vrouw hing over een stoel. Dat was in Freeman County, Virginia.
Een Zwarte man was ter plaatse door twee agenten aangehouden en kreeg, voordat hij was aangeklaagd, met een honkbalknuppel er van langs. Het zou gaan om Jerome Washington die overigens ontkende beide mensen te hebben omgebracht.

John Robert Lee was een witte man tweeëndertig jaar oud en advocaat. Hij trof Jerome zwaar gewond aan in zijn gevangeniscel. Van alle kanten probeerde men Lee ervan te overtuigen dat hij de verdediging van Jerome Washington, zowel voor zijn reputatie als voor zijn veiligheid, zou moeten beëindigen. Het was 1968, een tijd in de Verenigde Staten van Amerika dat men dacht dat Zwarte verdachten, hoewel dat wel in de wet stond, geen recht op verdediging hadden. Maar daar dacht Jack anders over en nam, hoewel gewaarschuwd, als advocaat de verdediging van Jerome Washington op zich waarmee hij zich wel eens in een wespennest zou kunnen storten.
Maar dan komt hulp vanuit een andere hoek. Onverwacht staat Desiree Evelyn DuBose bij Jack voor de deur. Zij is een Zwarte advocaat en biedt haar hulp aan om samen Jerome te verdedigen.

HET PROCES werd geschreven door DAVID BALDACCI. In 2024 uitgegeven bij A.W.Bruna Uitgevers, Amsterdam en vertaald door J.Neon. Een manuscript dat lang op de plank lag werd door Baldacci afgestoft opgepakt en voltooid. Het betreft een verhaal over een van de vele indrukwekkende zwarte bladzijden in de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika. Met een meer dan normale belangstelling voor het zo bijzondere rechtssysteem in de Verenigde Staten van Amerika begon ik dit boek te lezen. Een geweldig verhaal waarmee Baldacci zichzelf heeft overtroffen en vind ik hem zelfs beter dan mijn favoriete auteur John Grisham. Koude rillingen lopen langs je rug als je leest hoe witte mensen toentertijd met zwarten omgingen. En over veel, heel veel vijandigheid tussen beide rassen.

Meer recensies van Peter Marks