Een in- en intriest waargebeurd verhaal.

Peter Marks 08 oktober 2024
JUDAS werd geschreven door ASTRID HOLLEEDER en in 2020 uitgegeven bij A.W.Bruna Uitgevers BV, Amsterdam. Niet voor niets heeft de auteur het boek Judas genoemd. Zij voelde zich een verraadster zoals Judas, die Jezus zou hebben verraden, ook werd genoemd.

Eerder las ik HET PROCES, geschreven door Frank Wieland. Eén van de rechters die het vonnis velde over Willem Holleeder. Daarin werd het boek Judas genoemd. Uit nieuwsgierigheid ben ik dit boek gaan lezen.

Het betreft een in- en intriest en tevens indrukwekkend relaas over de familie Holleeder. Een familiegeschiedenis dat zijn weerga niet kent met in de hoofdrol Willem Holleeder zijnde een verachtelijke en gewetenloze crimineel. Hij werd “bekend” als een van de mededaders van de ontvoering van Freddy Heineken en zijn chauffeur Ab Doderer. Zijn criminele leven stopte niet na die ontvoering. Integendeel. Judas is een verhaal dat respect afdwingt van de auteur die niet heeft geschroomd om haar doel te bereiken. En dat doel was de levenslange opsluiting van haar broer Willem Holleeder en daarin is geslaagd.

Meer recensies van Peter Marks