Andere doelgroep?

Een fameus boek van een beroemd Zuid-Amerikaans schrijver. Ik dacht eerlijk gezegd dat hij de Nobelprijs al gewonnen had – quod non. En na lezing van dit werkje: terecht dat híj hem niet gewonnen heeft. Het boek heb je zo uit. 160 bladzijden. Staat op vele lijstjes als zeer de moeite waard. Een soort Petit- Prince maar dan anders. En idd… vooral dat “dan anders” is terecht. Het gaat over een jonge Spaanse schaapherder die zijn droom nastreeft – je dient je legende te leven – en daartoe zijn schapen verkoopt om een schat te vinden bij de piramides van Egypte , zoals hem door een waarzegster wordt verteld. Hij steekt over naar Marokko, werkt in een kristalzaak, vertrekt met een karavaan door de Sahara , redt een bedoeïnenvolk in een oase nadat hij is uitverkoren om een alchemist te ontmoeten en van hem alle benodigde levenslessen te krijgen, wordt verliefd, trekt verder en vindt zijn schat bij de piramides en keert ouder en wijzer terug naar zijn lief. Onderweg verstrekt de reis hem alle levenslessen. Ik kreeg er het gevoel bij dat ik ook bij lezing van de “Acht Bergen” kreeg. Veel diepgang die aan mij niet besteed is. Coelho schijnt zijn andere boeken ook zo te hebben geschreven. Eéntje is genoeg.

Meer recensies van Peter Thunnissen