Ouder maar blijvend actueel

In 1948 verschenen detective, gebaseerd op een ware gebeurtenis van ongeveer twee eeuwen eerder. Josephine Tey is een pseudoniem van de Schotse schrijfster Elizabeth Mackintosh (1896-1952), een dame die erg gehecht was aan haar privacy en min of meer buiten de “normale” wereld leefde (zoals Britse schrijfsters wel vaker deden, vooral in de 19e eeuw). Het verhaal behelst de opheldering van een kwestie, waarbij twee Engelse dames, moeder en dochter die een alleenstaand huis op het platteland bewonen door een 16-jarige jongedame beschuldigd worden van mishandeling en gevangenneming. Aanleiding tot gebeurtenissen die wij nú altijd kwalificeren als "gevolg van de social media"... Aanstekelijk opgeschreven met onderkoelde humor, en de beschreven sociale consequenties van voortijdige publiciteit doen erg denken aan de gevolgen van verbreiding via social media in de huidige tijd. Leuk om te lezen.

Meer recensies van Peter Thunnissen