Fantasierijk

Vooral intrigerend verhaal, in vlotte verteltrant opgeschreven met steeds aanwezige onderkoelde humor. Intrigerende ideeën die leiden tot vragen, die de schrijver ook wel ziet maar waarop hij eigenlijk opzettelijk geen antwoord geeft omdat hij weet dat er meerdere antwoorden mogelijk zijn, waarbij het zoeken naar het juiste (of meest waarschijnlijk juiste) antwoord tekort zou doen aan het verhaal… zoals hij dat eigenlijk bij “De goede zoon” ook deed. Het beeld van de hoofdpersoon Rob Hollander (hóé heet de schrijver ook al weer?) die zijn tijd van leven vult met het onderhoud van twee Schellingwouder bruggen vond ik al prachtig. Ik ben geneigd naar die man op zoek te gaan… dan ontrolt zich het verhaal waarbij de hoofdpersoon de mogelijkheid krijgt “een” vergissing uit het verleden door middel van een sprong terug in de tijd te corrigeren, waarvoor hij 5 kansen krijgt. Dat idee is al schitterend…en roept dus ook bij de uitvoering vele, niet beantwoorde vragen op, waarbij van Essen een soort Road Movie start door oude studiegenoten van de hoofdpersoon mee te laten gaan in zijn tijdreis, waarbij dan gaandeweg de éígenlijke vergissing uit het verleden van onze hoofdpersoon aan het licht komt….
Intrigerende verbeelding, fraaie plot, prettige humor, fijn taalgebruik.

Meer recensies van Peter Thunnissen